Kahvilavaunu Cafe Nappaa teki riemukkaan yritysmatkan Pirkanmaalla

Julkaistu 17.11.2021
Tampereen ammattikorkeakoulu
Kahvilavaunu kesäisessä maisemassa
Cafe Nappaan yritysmatka on kääntynyt viimeiseen vaiheeseensa. Kahvilavaunu sulki luukun 9.9. viimeistä kertaa kesän 2021 riennoista. Takana on upea kesä; kahvilavaunusta myytiin kesän aikana jopa 2147 kuppia kahvia ja 967 korvapuustia!

Cafe Nappaa on kolmen restonomiopiskelijan perustama kahvilayritys, joka toimi vuoden 2021 aikana tarjoten käsin tehtyjä suolaisia ja makeita leivonnaisia sekä herkullisia lounaita. Kahvila kierteli kesäkauden aikana ympäri Pirkanmaata, pidempijaksoisesti Ratinassa, TAMKissa ja Suupantorilla Pirkkalassa.

Matkan varrella olemme päässeet tutustumaan mitä mahtavampiin ihmisiin! Cafe Nappaasta tuli kohtaamispaikka ja saimme vakioasiakkaita jokaisessa myyntipaikassa. Tästä on jäänyt taskuun paljon hyviä oppeja. Nyt tuntuu, että uskallettaisiin toteuttaa melkein mitä vain, toteavat Jenni Marjamäki, Nella Kumpulainen ja Tarja-Katariina Stepanova.

Tiimi sai ratkaistavakseen monia ongelmia matkan varrella, mutta alun ongelmat olivat vaikeampia kuin kesän varsinainen liiketoiminnan pyörittäminen.

Oli mukava katsoa, kuinka he kehittyivät aluksi hieman epävarmoista opiskelijoista itsevarmoiksi yrittäjänaisiksi, joista jokainen kantaa ylpeänä omaa rooliaan kokoonpanossa, jatkaa osuuskuntaa sparrannut palveluliiketoiminnan lehtori Riitta Brännare.

Tiimille projekti on ollut ainoastaan positiivinen kokemus.

Olimme kaikki todella omistautuneita tälle projektille. Nyt on haikeaa lähteä jatkamaan vuoden vaihteessa eri suuntiin. Haluamme kiittää kaikkia projektissa mukana olleita tahoja ja TAMKia tämän unelman mahdollistamisesta, he toteavat.

Vaunun sulkemisen jälkeen kolmikko syventyy kirjoittamiseen. Opinnäytetyö käsittelee Cafe Nappaa -yritysprojektia ja on se luettavissa viimeistään tammikuussa.

Olen opettajan silmin seurannut tyttöjen matkaa alkumetreistä tähän hetkeen asti ja opinnäytetyön ohjaajana saan vielä summattua heidän matkansa myös teoreettisesta näkökulmasta, sanoo Brännare.

Opettajana koen myös oppineeni valtavasti tyttöjen mukana tällä matkalla. Heidän positiivinen asenteensa on ollut innostavaa ja heidän periksiantamattomuutensa on osoittanut mahdollisuuden selviytyä lähes mistä vaan. Toivotan heille hyvää joulusesonkia ja hyvää jatkoa valitsemallaan tiellä, Brännare jatkaa.

Ympyrä sulkeutuu piparkakkujen tuoksuisissa tunnelmissa, kun Cafe Nappaa toteuttaa vielä kaikkien aikojen joulun! www.cafenappaa.fi-verkkokaupan jouluvalikoimasta kerrotaan pian somessa.

Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelman kolmantena vuonna keskitytään yrittäjyyteen. Tampereen restonomien osuuskunnan puitteissa on mahdollisuus ryhtyä yrittäjiksi. Osuuskunta on toiminut muun muassa Hatanpään kartanon kahvilassa ja torikahvilana Nokian torilla. Tänä kesänä pienten haasteiden jälkeen osuuskuntalaiset saivat käyttöönsä kahvilavaunun.

Lisätietoa:

Riitta Brännare, lehtori, Palveluliiketoiminta, Tampereen ammattikorkeakoulu, riitta.brannare [at] tuni.fi

Sanna Luoto, lehtori, Palveluliiketoiminta, Tampereen ammattikorkeakoulu, sanna.luoto [at] tuni.fi

Kuva: Cafe Nappaa

Tilaa TAMKin uutiskirje: Tilaamalla TAMKin uutiskirjeen saat ajankohtaista tietoa uutisistamme, hankkeistamme ja tapahtumistamme! (anpdm.com)