Juniversityn tiedepysäkki johdattaa valon tutkimukseen

Julkaistu 11.5.2020
nainen ja mies suojalasit silmillä tutkivat valoa laboratoriolaitteilla
Tampereen lasten ja nuorten yliopiston, Juniversityn, Virtuaali-Tiedepysäkillä käsitellään torstaina 14. toukokuuta valoa ja sen eri aallonpituuksia. Teema on ajankohtainen, sillä lauantaina 16.5. vietetään kansainvälistä valon päivää. Unescon julistama ja keväästä 2018 lähtien vietetty päivä juhlistaa valon tutkimusta, valon hyödyntämistä kestävässä kehityksessä sekä valoa kulttuurissa, koulutuksessa ja taiteessa.

Virtuaali-Tiedepysäkit ovat lapsille suunnattuja lyhyitä videoita, jotka tarjoavat pieniä tiedekokeita kotona tai opetusryhmässä kokeiltavaksi ja ihmeteltäväksi. Tiedepysäkillä ei tarvita mitään erityisiä välineitä, vaan kokeiluissa käytetään kotoa löytyviä materiaaleja ja esineitä.

Virtuaali-Tiedepysäkki julkaistaan torstaina 14.5. klo 12 Juniversityn YouTube-kanavalla.

Valoa tutkitaan ja hyödynnetään nykyisin monipuolisesti. Valon ominaisuuksia ja niiden muokkaamista tutkitaan fotoniikan tieteenalalla. Fotoniikan sovelluksia käytetään muun muassa tietoliikennetekniikan valokuiduissa, aurinkopaneeleissa ja laserleikkauksissa sekä erilaisissa näytöissä ja virtuaalitodellisuuden laseissa.

Tampereen yliopistossa fotoniikan perustutkimuksessa keskitytään optiikkaan ja optisen fysiikan ilmiöihin sekä nanorakenteisiin ja orgaanisten materiaalien ja lasien optisiin ominaisuuksiin. Soveltava tutkimus liittyy spektroskopiakuvantamiseen, lasereihin ja aurinkoenergiaan.

Tampereen yliopisto kuuluu suomalaisen fotoniikan tutkimuksen ja innovaatioiden lippulaivaan PREINiin. Se on Suomen Akatemian rahoittama huippututkimuksen osaamiskeskittymä, jossa tutkitaan valoon perustuvia teknologioita ja niiden sovelluksia. Mukana ovat Tampereen yliopiston lisäksi Itä-Suomen yliopisto, Aalto-yliopisto ja VTT.

Juniversityn Tiedepysäkit
PREIN suomeksi
Kansainvälinen valon päivä, International Day of Light 2020

Lisätietoja:
Juniversityn tiedepysäkit: koordinaattori Laura Salkonen, 050 447 9335, laura.salkonen [at] tuni.fi
Fotoniikan lippulaiva: suunnittelija Tea Vellamo, 050 583 0447, tea.vellamo [at] tuni.fi

TAMPEREEN YLIOPISTON TIEDOTE 11.5.2020