Juniversitylle rahoitusta peruskoululaisten median ja tekoälyn lukutaitojen tukemiseen

Julkaistu 15.2.2024
Kuva: Jonne Renvall, Tampereen yliopisto
Tampereen yliopiston lasten ja nuorten yliopisto Juniversity on saanut tiedekasvatukseen suunnattua Tiede tutuksi -rahoitusta kahteen hankkeeseen, joissa kehitetään peruskoululaisten tekoälyn lukutaitoa ja yläkoululaisten medialukutaitoa. Apurahat myönsi Suomen Kulttuurirahasto.

Tekoälytaiturit – Kestävän tulevaisuuden polulla -hankkeessa Tampereen yliopiston Juniversity kehittää yhdessä Aalto-yliopisto Juniorin kanssa opetuskokonaisuuksia, joissa hyödynnetään tekoälysovelluksia oppimisen työkaluina. Tarkoitus on, että peruskoululaiset ratkovat kestävään tulevaisuuteen liittyviä haasteita työpajoissa vuorovaikutuksessa tekoälyn kanssa. Oppimiskokonaisuuksien teemat linkittyvät YK:n kestävän kehityksen toimintaohjelmaan Agenda 2030.

Työpajojen suunnitteluun osallistuu molempien yliopistojen asiantuntijoita, Tampereen yliopistosta mukana on erityisesti kasvatustieteiden asiantuntijoita. Hanke on käynnissä vuoden 2025 loppuun asti ja se sai Tiede tutuksi -apurahaa 125 000 euroa.

Juniversity toteuttaa lisäksi Tutkitaan mediaa! -tapahtumasarjan yläkoululaisille. Tapahtumat tarjoavat kokemuksellisen tavan tutustua mediaa koskevaan tutkimustietoon, sen tuottamiseen ja tutkijoihin. Tavoitteena on kehittää oppilaiden tieteen lukutaitoa ja auttaa heitä tulkitsemaan erilaisia mediasisältöjä sekä toimimaan vastuullisesti erilaisissa mediaympäristöissä.

Miniluentojen, keskustelutilaisuuksien ja työpajojen toteutukseen osallistuu yliopiston asiantuntijoita viestintä- ja kasvatustieteistä. Hanke päättyy vuoden 2026 keväällä. Se sai Tiede tutuksi -apurahaa 80 000 euroa.

Eri tieteenalat tutuksi mahdollisimman monille

Työpajat ja tapahtumat toteutetaan maantieteellisesti ja sosiaalisesti saavutettavina. Pyrkimys on tavoittaa lapsia ja nuoria mahdollisimman laajasti.

– Tekoälytyöpajoihin voi osallistua joko paikan päällä tai etänä, ja ne soveltuvat perusopetuksen ala- ja yläluokkien lisäksi erityisryhmille. Myös noin kerran kuussa järjestettäviin medialukutaitotapahtumiin voi osallistua monin tavoin, kertoo tiedekasvatuksesta vastaava erityisasiantuntija Laura Salkonen Tampereen yliopistosta.

Rahoituksen avulla Juniversity vahvistaa yhteistyötä yliopiston eri tiedekuntien kanssa ja edistää monialaista tiedekasvatusta.

– Molemmat hankkeet vahvistavat olemassa olevaa Juniversity-toimintaa tuoden mukaan uusia tieteenaloja. Molemmissa hankkeissa on mukana myös tiedekuntakumppanit, Salkonen lisää.

Tampereen yliopiston viestintätieteiden kanssa Juniversity on aikaisemmin tehnyt tiedekasvatusyhteistyötä toisen asteen opiskelijoille suunnattujen Mediatutkimustuntien parissa. Tutkitaan mediaa! -hanke soveltaa siitä saatuja kokemuksia nyt yläkoululaisten kanssa.

Juniversity aikoo hyödyntää kehitettyjä toimintamalleja hankkeiden päättymisen jälkeenkin.

Suomen Kulttuurirahasto jakoi tiedekasvatukseen suunnattua Tiede tutuksi -apurahaa 12 hankkeelle yhteensä 800 000 euroa.

Lue lisää Suomen Kulttuurirahaston myöntämistä apurahoista tieteelle, taiteelle ja kulttuurille.

Juniversity on Tampereen yliopiston lasten ja nuorten oma yliopisto sekä tiedekasvatuksen ja toisen asteen yhteistyön asiantuntija. Se tarjoaa lapsille, nuorille ja heidän opettajilleen monipuolisia ja monitieteisiä kurkistuksia korkeakouluun. Toiminta on suunnattu varhaiskasvatukseen, perusopetukseen ja toiselle asteelle. Tiedekasvatuksen ja toisen asteen yhteistyön suunnitteluun ja toteutukseen osallistuvat myös yliopiston tiedekunnat, tutkimusyksiköt ja opiskelijat. Vuonna 2023 Juniversity -toiminta tavoitti lähes 20 000 osallistujaa.

Laura Salkonen
laura.salkonen [at] tuni.fi (laura[dot]salkonen[at]tuni[dot]fi)

Lahjoita Juniversitylle

Juniversityn tiedetyöpajoissa tiede ja yliopisto tulevat tutuksi lapsille ja nuorille. Juniversity myös tukee opettajien tiedekasvatustyötä aina varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle. Lahjoittamalla Juniversitylle voit tukea sen toimintaa ja tavoitteita. Näin annat lapsille ja nuorille tasavertaisia mahdollisuuksia innostua tieteestä ja löytää oma opintopolkunsa.

Lahjoita Juniversitylle yksityishenkilönä

Lahjoita Juniversitylle organisaation puolesta