Juniversity innostaa lapsia ja nuoria tieteen pariin Pirkanmaalla

Julkaistu 15.8.2019
poika kokeilee valolaitetta
Tampereen yliopisto on perustanut lapsille ja nuorille oman ”yliopiston”, Juniversityn. Toiminta kerää yhteen nykyiset LUMATE-kerhot, -leirit, ja -tapahtumat, koululaisten yliopistovierailut sekä Tampereen Lasten akatemian luennot. Kursseilla ja työpajoissa voi itse tehden ja kokeillen tutustua esimerkiksi luonnontieteiden ilmiöihin.

Toimintaan voivat osallistua sekä koulut ja oppilaitokset että yksittäiset lapset ja nuoret.  Suurin osa toiminnasta on maksutonta.

Tänä syksynä aloittava Juniversity kokoaa yhteen ja vahvistaa Tampereen yliopiston tiedekasvatuksen kokonaisuutta.

- Haluamme antaa lapsille ja nuorille mahdollisuuden kokea, oppia ja innostua eri tieteistä monin eri tavoin, sanoo Tampereen yliopiston vararehtori Marja Sutela.

- Haluamme osaltamme myös edistää koulutuksen tasa-arvoa tarjoamalla lapsille ja nuorille mahdollisuuden osallistua Juniversityn toimintaan yksilöinä tai koulun kautta.

- Juniversityssä yliopisto tuo samalla eri tieteenaloja lukiolaisten ja ammattikoululaisten ulottuville tarjoamalla erilaisia yhteistyökursseja, Sutela toteaa.

- Juniversityn toiminnan mahdollistaa tiivis yhteistyömme yliopistomme yksiköiden ja alueemme keskeisten yhteistyökumppaneiden, kuten Tampereen kaupungin kanssa. Olemme jatkossakin osa LUMA-Suomi verkostoa ja LUMATE-keskus toimii osana Juniversityn toimintaa, kertoo Juniversity-tiimin vetäjä Susanna Petäjistö.

- Tavoitteenamme on tarjota innostava tiedepolku kaikille varhaiskasvatuksesta lukioihin ja ammatillisiin oppilaitoksiin.

Petäjistö toivookin, että koulut ja opettajat alkaisivat innostuneesti hyödyntää Juniversityn palveluja.

Juniversityssä opettavat Tampereen yliopiston opettajaopiskelijat.

Juniversity toimii aluksi pääasiassa Tampereen yliopiston Hervannan kampuksella, johon valmistuu Juniversityn oma tiedeluokka. Ohjelmaa järjestetään myös yliopiston keskustakampuksella. Juniversity osallistuu lisäksi muun muassa Tampereen kaupungin järjestämiin lastentapahtumiin.

Juniversity esitellään Tampereen korkeakouluyhteisön lukuvuoden avajaisviikolla Hervannan kampuksella. Lasten oma avajaispäivä on torstaina 12.9. Kutsuvieraille Juniversityä esitellään jo tiistaina 10.9. Silloin mukana on muun muassa yliopiston johtoa, teollisuuden, kaupungin ja koulujen edustajia.

Juniversity verkossa: https://tuni.fi/juniversity/

Lisätietoja:
Koulutuksesta vastaava vararehtori Marja Sutela, 040 721 5204, marja.sutela [at] tuni.fi
Juniversity-tiimin vetäjä Susanna Petäjistö, 040 198 1329, susanna.petajisto [at] tuni.fi

TAMPEREEN YLIOPISTON TIEDOTE 15.8.2019