Junisaurus johdattaa varhaiskasvatusryhmät seikkailulle yliopistoon

Julkaistu 30.11.2021
Piirroskuva Junisaurus.
Juniversity on Tampereen yliopiston lasten ja nuorten oma yliopisto sekä tiedekasvatuksen asiantuntija. Tavoitteena on tarjota innostava ja opetustyötä tukeva tiedepolku varhaiskasvatuksesta lähtien. Nyt yleisö pääsee yhdessä Junisauruksen kanssa tutustumaan tieteen ja tutkimuksen maailmaan.

Junisaurus on iloinen ja utelias dinosaurus, joka on seikkaillut ympäri yliopistoa tavaten eri tieteenalojen tutkijoita ja opettajia. Tapaamiset tulevat nyt videoina maksutta katsottaviksi ja hyödynnettäviksi Juniversityn YouTube-kanavalle. Videoiden tueksi saatavilla ovat myös oppimistehtävät, joiden avulla työskentelyä on helppo jatkaa omassa oppimisyhteisössä.

Junisauruksen kokonaisuus on suunniteltu tukemaan valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman perusteita. Videot linkittyvät suunnitelman viiteen oppimisen osa-aluekokonaisuuteen, jotka kuvaavat varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan keskeisiä tavoitteita ja sisältöjä.

Syyskaudella ilmestyvät vielä videot teemoihin kielten rikas maailma, tutkin ja toimin ympäristössäni sekä ilmaisun monet muodot. Tavoitteena on kannustaa asioiden ja ilmiöiden laaja-alaiseen tarkasteluun ja tutkimiseen. Samalla laajennetaan lasten käsitystä erilaisista aloista ja työtehtävistä.

Ensimmäisellä videolla Junisaurus kurkistaa yliopisto-opettaja Maija Tervolan johdattamana suomen kieleen ja sanastoon. Tervola työskentelee informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunnassa suomen kielen ja kulttuurin opintokokonaisuuden vastuuopettajana. Videon tavoitteena on herättää lasten uteliaisuutta ja kiinnostusta kieleen, sanoihin ja niiden merkitykseen.

Kielten rikas maailma: Junisaurus sanoja ja merkityksiä tutkimassa

Lisätiedot: juniversity [at] tuni.fi (juniversity[at]tuni[dot]fi). Tilaamalla uutiskirjeemme saat tiedon ajankohtaisista aiheista ja tapahtumista kerran kuukaudessa. Juniversityn löydät myös Instagramista, Twitteristä sekä Facebookista.

Teksti ja kuva: Eeva Niemelä