Jukolan yössä testataan kropan ja pääkopan kestävyys

Julkaistu 13.6.2019
Tampereen korkeakouluyhteisö
Biopsin opiskelijat Noora Hyvärinen ja Antti Kiviaho
”Voimalla seitsemän mieh…” ei vaan bioteknologian opiskelijan! Antti Kiviaho johtaa Biopsi ry:n suunnistusjoukkuetta Jukolan viestissä lauantaiyönä. Noora Hyvärinen pinkoo Kangasalan metsiin joukkueen neljäntenä viestinviejänä.
- Toivottavasti on käyty lenkillä, toivoo bioteknologian opiskelijajoukkueen kapteeni suunnistajiltaan.

Kesäyö Kangasalla yhdistettynä suuren kansainvälisen urheilutapahtuman tunnelmaan kuulostaa elämykseltä, joka kannattaa kokea. Tampereen yliopiston bioteknologian opiskelijoille Noora Hyväriselle ja Antti Kiviaholle elämys muuttuu pian todeksi, sillä he suunnistavat legendaarisessa Jukolan viestissä Kangasalla tulevana viikonloppuna.

Hyvärinen ja Kiviaho ovat mukana ainejärjestö Biopsin opiskelijajoukkueessa. Joukkueessa kellään ei ole taustaa kilpasuunnistajana. Osalle suunnistus on tullut tutuksi armeijassa, toisilla kompassi oli käsissä viimeksi koulun liikuntatunnilla.

Kimmoke Jukola-joukkueen perustamisesta syntyi teekkarien kestävyysurheilukerho KeparDI:n viestistä. KeparDI kutsui Tampereen yliopiston ainejärjestöjä mukaan Jukolaan ja järjesti osallistujille suunnistuskoulun, jossa opeteltiin suunnistamista ammattilaisten ohjaamana.

Toisen vuoden opiskelija Noora Hyvärinen ilmoittautui ensimmäisten joukossa mukaan, kun Antti Kiviaho ryhtyi kokoamaan suunnistusjoukkuetta bioteknologian opiskelijoiden joukosta.

– Suunnistuskoulun ansiosta uskaltauduin mukaan, vaikka suunnistaminen oli itselle uutta. Se riitti, että oli intoa opetella, Hyvärinen sanoo.

Kestävyys punnitaan

Jukolan viesti alkaa Kangasalla tulevana lauantai-iltana kello 23.00. Varmuudella ainakin kaksi ensimmäistä osuutta juostaan pimeässä. Loppu riippuu siitä, kuinka nopeasti joukkue etenee. Lyhyin viestiosuus on mitaltaan 7,3 kilometriä ja pisin 13,2.

Hyvärinen ja Kiviaho juoksevat joukkueensa kolmannen ja neljännen osuuden. Yö tulee vaatimaan paitsi fyysistä, myös henkistä kestävyyttä.

– Yösuunnistuksessa voi tulla puolenkin tunnin ”pummeja”, jos tekee virheen. Olennaista on, miten pystyy kasaamaan itsensä virheen jälkeen ja palaamaan reitille, Kiviaho sanoo.

Joukkueen tavoitteena on hyväksytty suoritus. Joukkueita hylätään joka vuosi leimausvirheiden takia, joten rasteilla pitää olla tarkkana. Päätavoite kuitenkin on se, että kaikilla on hauskaa ja Jukolan yöstä tulee elämys, joka painuu mieleen.

Biopsin joukkue on käynyt suunnistuskoulun lisäksi iltarasteilla harjoittelemassa. Sen järjestelmällisempää valmennussuunnitelmaa ei ole laadittu. Kestävyyttä löytyy jokaiselta sen verran kuin löytyy.

– Toivottavasti on käyty lenkillä, kuuluu kapteenin toivomus tiimilleen.

Rehtori Mari Walls
Yliopisto on mukana Jukola-haasteessa keräämässä rahaa lasten ja nuorten sairaalaan, rehtori Mari Walls keulakuvanaan.

Yliopisto tukee lastensairaalaa

Jukolan viestissä kerätään myös rahaa hyvälle asialle. Tampereen yliopiston rehtori Mari Walls kutsuttiin mukaan Jukolan julkkisjoukkueeseen tukemaan Taysin uuden lasten ja nuorten sairaalan laitehankintojen hyväksi tehtävää työtä. Joukkueen tavoitteena on kerätä kaikkiaan 50 000 euroa sponsoritukea sairaalalle.

– Nyt näyttää siltä, että tavoite tullaan saavuttamaan. Myös yliopisto ja TAMK ovat mukana pienellä osuudella, Walls kertoo.

Uuteen sairaalaan keskitetään kaikki Tampereen yliopistollisen keskussairaalan lasten ja nuorten hoitotyö. Ensimmäiset osastot pääsevät muuttamaan uusiin tiloihin syksyllä 2019.  Kumppanuus lasten ja nuorten sairaalan tukemisessa on Wallsin mukaan yliopistolle luontevaa. Yliopiston Kaupin kampuksella sijaitsevat terveydenhuollon, lääketieteen ja terveysteknologian tutkimus ja koulutus rinnakkain keskussairaalan kanssa.

Tampereen kupeessa Kangasalla pidettävä suuri urheilutapahtuma antaa myös hyvän mahdollisuuden puhua opiskelijaliikunnan puolesta.

– Liikkuminen on meille kaikille suunnattoman tarpeellista istumisen vastapainona. Liikunta ylläpitää hyvinvointia ja jaksamista ja tukee monin tavoin oppimista ja ajattelua.

Teksti: Tiina Lankinen

Kuvat: Jonne Renvall