Journalistiikan työelämäprofessoriksi Reetta Räty

Julkaistu 18.5.2020
Reetta Räty
Tampereen yliopiston journalistiikan työelämäprofessorin tehtävään on valittu lukuvuodeksi 2020 - 2021 toimittaja, VTM Reetta Räty. Työelämäprofessoriksi valitaan vuosittain kokenut journalisti, jonka odotetaan jakavan tietojaan ja kokemustaan alan opiskelijoille sekä antavan panoksensa journalismin opetuksen ja tutkimuksen kehittämiseen.

Reetta Rädyllä on monipuolinen ja pitkäaikainen journalistinen kokemus ja näyttöjä menestyksekkäästä toimimisesta eri journalistisissa rooleissa muun muassa toimittajana eri medioissa, toimituspäällikkönä Helsingin Sanomissa sekä yrittäjänä.

Viime vuosina Räty on toiminut muun muassa perustamansa mediayrityksen Räty-Salovaara-Blåfieldin toimitusjohtajana, feature-toimittajana, kolumnistina sekä radio- ja podcast -toimittajana. Hän on kirjoittanut tietokirjan ja ollut mukana muun muassa Jakautuuko Suomi -tutkimusryhmässä sekä monikielisyyttä Itä-Helsingissä tutkivissa hankkeissa.

- Olen itse saanut kasvaa vahvassa toimituskulttuurissa ja oppinut valtavasti kollegoilta siitä, mitä journalismi voi parhaimmillaan olla, Räty sanoo. Hän lähtee tehtävään uteliain mielen ja toivoo, että saa tarkastella tätä erikoista aikaa opiskelijoiden kanssa uusia näkökulmia, ääniä ja tekemisen tapoja hakien.

Räty on myös saanut tunnustusta ansiokkaasta työstään ja hän on Vuoden aikakauslehtitoimittaja 2019.

- Rädyn monipuolinen ja pitkäaikainen journalistinen kokemus ja näytöt menestyksekkäästä toimimisesta eri journalistisissa rooleissa tarjoavat hänelle erinomaiset edellytykset toimia työelämäprofessorin tehtävässä, arvioi dekaani Jyrki Vuorinen informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunnasta.

Journalistiikan työelämäprofessuuriin oli tänä vuonna 15 hakijaa.

Journalistiikan vierailijaprofessuuri, nykyinen työelämäprofessuuri, on ollut Tampereen yliopistossa vuodesta 2007 alkaen. Ensimmäiset viisi vuotta tehtävä perustui Helsingin Sanomain säätiön lahjoitukseen. Tehtävää hoitaa tänä lukuvuonna toimittaja Olli Seuri.

TAMPEREEN YLIOPISTON TIEDOTE 18.5.2020