Journalismin iltapäivässä keskustellaan siitä, miten median muutos vaikuttaa journalistien työhön

Julkaistu 31.8.2021
viitekuvassa kädet kannettavan tietokoneen ja muistiinpanovihkon päällä
Radio Moreenin keskusteluohjelmassa käsitellään syys -lokakuun aikana miten muuttuva media haastaa journalistit. Ohjelmissa pohditaan, miten journalisti näkee maailman, miten sisältöjä voi tehdä yhdessä yleisöjen kanssa, onko vallan vahtikoirasta tulossa teknologian puudeli? Journalismin iltapäivä -ohjelmassa vieraita jututtaa Tampereen yliopiston journalistiikan työelämäprofessori Ritva Leino.

Radio Moreenissa alkaa tiistaina 7. syyskuuta suorien radio-ohjelmien sarja Journalismin iltapäivä. Sarja on osa Journalismi ammattina -opintojaksoa ja se on suunniteltu ensisijaisesti opiskelijoille, mutta kaikki journalismista ja mediaympäristön muutoksesta kiinnostuneet ovat tervetulleita seuramaan lähetyksiä. Keskusteluohjelma lähetetään Radio Moreenin taajuudella 98,4 MHz tiistaisin klo 13.15–15.00 ajanjaksolla 7.9.–12.10. Kaikki lähetykset taltioidaan, ja ne voi kuunnella myös jälkikäteen Radio Moreenin Soundcloudista.

Sarja alkaa 7.9. työelämäprofessorien vahdinvaihdolla, jolloin Reetta Räty ja Ritva Leino pohtivat journalistien ammatti-identiteettiä ja sitä, millainen osaaminen ja millaiset taidot auttavat journalisteja tulevaisuuden haasteissa.

Syksyn aikana perehdytään siihen, miten kulttuurijournalistiksi tullaan, miten journalistiset yleisöt ja käytännöt rakentuvat ja millaiset ilmiöt niitä haastavat. Keskustelut valottavat myös sitä, miten journalisti näkee maailman, onko journalismi tulevaisuudessa yksilö- vai joukkuelaji, millaisiin rooleihin ja tehtäviin journalisti pätevöityy ja miten teknologia haastaa journalistit.

Journalismin iltapäivä 7.9.–12.10.2021

Ohjelmien kesto on 2 x 45 minuuttia.

7.9. klo 13.15–15 Journalistiikan työelämäprofessoreiden vahdinvaihto
Reetta Räty: Journalistin ammatti-identiteetti – tasapainoilua ihanteiden ja todellisuuden kanssa
Ritva Leino: Millaisia journalisteja tarvitaan tulevaisuudessa?

14.9. klo 13.15–15 Journalistin oma ääni ja yhteisön voima
Oskari Onninen, kulttuurijournalisti ja kriitikko: Miten kulttuurijournalistiksi tullaan?
Pekka Laine, toimittaja, Yle: Henkilöbrändi vai joukkuepelaaja?

21.9. klo 13.15–15 Pysyvyys ja jatkuva muutos
Tuija Siltamäki, päätoimittaja, Ylioppilaslehti: Miten journalisti saa äänensä kuuluviin toimitusten yhä kiireisemmän arjen keskellä?

Pauliina Penttilä, tuottaja, Suomen Kuvalehti ja Heikki Heikkilä, journalistiikan apulaisprofessori: Miten yleisöt ja journalistiset käytännöt rakentuvat? Samaan aikaan jatkuva muutos pakottaa määrittelemään professionalismin koko ajan uudelleen.

28.9.klo 13.15–15 Yleisöt mukaan! Journalistin kannattaa oppia kuuntelemaan ja tekemään yhdessä.
Markku Mastomäki, tuottaja, Yle: Sekasin – kuinka kerrotaan tarina yhdessä yleisön kanssa?
Pauliina Seppälä, Yhteismaan toinen perustaja ja uuden muotoilija: Verkostomaisen viestintäympäristön lainalaisuudet
Risto Sarvas, työelämäprofessori, Aalto yliopisto: Yhteisöjen ymmärtäminen ja johtaminen

5.10. klo 13.15–15 Journalistin muuttuvat roolit
Katri Makkonen, journalisti ja viestinnän ammattilainen, Miltton: Journalistista viestijäksi ja (edes)takaisin
Markus Leikola, kirjailija ja toimittaja: Jos työkalusi on vasara, näet vain nauloja – miten journalisti näkee maailman?

12.10. klo 13.15–15 Teknologia haastaa journalistit
Jukka Niva, päällikkö Yle News Lab: Vallan vahtikoirasta teknologian puudeliksi?
Jarno Koponen, tekoälypäällikkö Yle News Lab: Journalismi + datatiede + muotoilu: tulevaisuuden reseptit
Sami Kallinen, perustajajäsen, 8-bit-sheep: Teknologia journalistin työkaverina?

Lisätiedot:
Työelämäprofessori Ritva Leino, journalistiikka
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta, Tampereen yliopisto
ritva.leino [at] tuni.fi

Kuva: Essi Kannelkoski