Joulukuun Tiedekahvila - Miten tekoälyn käyttö voi edistää valokuvan tutkimista?

PaikkakuntaPaidia, Nokia Arena, Kansikatu 3, 33100 Tampere
15.12.2022 13.00–14.00
Violetilla taustalla Juniversityn Tiedekahvilan logo
Tulevaisuus, monitieteisyys ja uudet ilmiöt ovat nyt saatavillasi linkkiä napsauttamalla! Tiedekahvila kutsuu sinut nuori tutustumaan uusiin aloihin ja mahdollisuuksiin. Oletpa sitten ammattikoulussa, lukiossa, välivuotta viettämässä tai missä elämänvaiheessa tahansa, olet tervetullut kuulolle. Heitä siis kahvit kuppiin ja lähde mukaan löytämään oma juttusi!

Joulukuun Tiedekahvilassa pohditaan miten tekoälyn käyttö voi edistää valokuvan tutkimista. Aiheeseen meidät johdattaa Tampereen yliopiston, Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunnan, yliopistonlehtori Anssi Männistö. Hänen tutkimusalaansa on erityisesti visuaalinen journalismi.

Pääsemme kurkistamaan Anssin kanssa Puolustusvoimien alaisen SA-kuva-arkiston kuviin (sa-kuva.fi), joita ns. TK-kuvaajat ottivat toisen maailmansodan aikana. Nämä noin 170 000 kuvaa julkaistiin internetissä vuonna 2013. Tutkimuksen avulla on nyt kehitetty menetelmä, joka on mullistanut kuva-arkistojen hakutoiminnan ja luotu EU direktiivin vaatimia kuvailutekstejä automaattisesti suuren kuva-arkiston kuville. Männistön vetämä tutkimusryhmä on esimerkki kuinka tällaisella tutkimusalueella pystyy ja joutuu yhdistämään kiehtovalla tavalla monialaista tieteellistä ja tutkimuksellista lähestymistapaa. Tällainen tutkiminen edellyttää ryhmää, joka yhdistää niin historian, visuaalisuuden, kuin matematiikan osaajia.

Tiedekahvilassa pääsemme konkreettisesti näkemään millaisia aivan uusia näköaloja kuvatutkimukseen tekoälyvälineet avaavat ja miten arkistot alkavat paljastaa historiaa tavoilla, jotka aiemmin – vain muutama vuosi sitten – eivät olleet mahdollisia.

#historia #journalismi #viestintä #matematiikka #tekniikka #tekoäly #tilastotiede

Osallistumalla livenä, voit samalla tutustua Paidiaan, joka on Tampereen korkeakouluyhteisön yhteinen pelillinen tapahtumatila Nokia Arenalla.

Tampereen yliopiston Juniversity

juniversity@tuni.fi