Jokaiselle mahdollisuus korkeakouluopintoihin – OHJUS-hanke tarjoaa välineitä uusiin uravalintoihin

Julkaistu 7.2.2023
Tampereen korkeakouluyhteisö
Marja Keranen_TAMK
OHJUS-hankkeen projektipäällikkö Marja Keränen TAMKista toivoo, että yhä useampi innostuisi harkitsemaan korkeakouluopintoja.
Ohjauksella uutta suuntaa (OHJUS) -hankkeessa innostetaan nuoria ja ammatinvaihtajia ammattikorkeakoulu- ja korkeakouluopintoihin. Keskeisenä digitaalisena ohjausalustana on kohtikorkeakoulua.fi-sivusto. Sivustolle kerätään opintoihin ohjaavaa monipuolista tietopakettia.

Hankkeen taustalla on huoli korkeakoulututkinnon suorittaneiden määrästä lähitulevaisuudessa.

– Suomessa tavoitteena on, että puolella suomalaisista olisi korkeakoulututkinto vuoteen 2030 mennessä. Korkeakoulutettujen määrää lisäämällä voimme taata riittävän ja oikean osaamisen Suomessa, OHJUS-hankkeen projektipäällikkö Marja Keränen Tampereen ammattikorkeakoulusta (TAMK) kertoo.

Tavoitteena on ohjausta ja erilaisia ohjausmalleja kehittämällä tukea sitä, että yhä useammalla olisi mahdollisuus taustastaan huolimatta opiskella korkeakoulussa ja löytää oma paikkansa opinnoissa ja työelämässä.

TAMK toimii hankkeen koordinoijana. Hankkeessa ovat mukana TAMKin lisäksi Tampereen yliopisto, Turun ammattikorkeakoulu ja Tampereen seudun ammattiopisto Tredu.

Kipinä korkeakouluopintoihin

OHJUS-hankkeen yksi tärkeimmistä kehittämistoimenpiteistä on digitaalinen ohjausalusta, kohtikorkeakoulua.fi-sivusto. Sivuston avulla opinnoista kiinnostuneita pyritään ohjaamaan yksinkertaisemmin ja tehokkaammin korkeakouluopintoihin.​

– Tavoitteena on, että koulutustaustan perimä voitaisiin murtaa​ sekä tavoittaa uusia opiskelijaryhmiä, jotka innostuisivat korkeakouluopinnoista. Tämä onnistuu tuottamalla selkokielistä materiaalia opinnoista kiinnostuneille ja ohjaajille.

Kohtikorkeakoulua.fi-sivuston sisällön tavoitteena on, että nuori tai alanvaihtaja saisi kipinän lähteä opiskelemaan korkeakouluopintoja. Sivustolta löytyy tietoa vaihtoehtoisista reiteistä korkeakouluun, aineistoa opiskelutaitojen ja itseohjautuvuuden kehittämiseen. Sivustolla olevan materiaalin avulla innostetaan yrittäjyyteen ja annetaan tietoa opintojen rahoittamisesta. Saatavilla on myös vinkkejä opiskelutaitojen kehittämiseen ja hyvinvoinnin lisäämiseen.

– Tarjolla on Avaimet opiskelutaitoihin -kurssi, jota voin suositella korkeakouluopintoja miettiville. Kurssi on saanut hyvää palautetta ja sitä ovat testanneet ja hyödyntäneet toisen asteen opiskelijat, opettajaopiskelijat ja AMK-tutkinto-opiskelijat.

Avaimet opiskelutaitoihin -kurssi sisältää tietopaketin, joka antaa vinkkejä omien taitojen ja vahvuuksien tunnistamiseen. Tietoa löytyy myös oppimisvaikeuksista ja niiden tunnistamisesta sekä apua esiintymisjännitykseen ja muihin tilanteisiin, joissa voi kokea jännitystä tai pelkoa.

Opintoja myös työssä oppien

AMK-opintoja voi suorittaa myös työssä oppien eli opinnollistamalla työtehtävissä hankittavaa osaamista. Opinnollistamisella tarkoitetaan opintojen aikana työssä hankitun osaamisen tunnistamista, arvioimista ja tunnustamista opintopisteinä.

– Esimerkiksi Tampereen ammattikorkeakoulussa on pilotoitu oppisopimustyyppistä konsepti​a eli opinnollistamista insinöörin, biotuotetekniikan ja laboratoriotekniikan insinöörikoulutuksissa ja metsätalousinsinöörin tutkinnoissa, Keränen lisää.

Opinnollistaminen mahdollistaa yhteistyön yritysten kanssa ja yritysten osaamistarpeiden huomioimisen​. Opiskelijat voivat suorittaa tutkinnon osia työssä oppien.

Hankkeessa on järjestetty työpajoja ammatillisille opiskelijoille, AMK-opiskelijoille, lukiolaisille, yrityksille ja opinto-ohjaajille. Toisen asteen opiskelijat ovat osallistuneet hankkeen eri vaiheissa sisältöjen ideoimiseen ja kehittämiseen lukuisissa työpajoissa. Myös opinto-ohjaajien ajatuksia sisällöistä on kartoitettu.

– Sanomamme on, että sinusta voi tulla melkeinpä mitä tahansa, jos niin päätät ja olet valmis tekemään töitä asian eteen, Keränen sanoo.

Hanke toteutetaan vuosina 2021–2023 Pirkanmaalla ja Varsinais-Suomen alueella. Hanketta rahoittaa Euroopan sosiaalirahasto.

Lisätietoa:

Hankkeen verkkosivut: https://kohtikorkeakoulua.fi/

projektipäällikkö Marja Keränen
Tampereen ammattikorkeakoulu
marja.keranen [at] tuni.fi (marja[dot]keranen[at]tuni[dot]fi)
p. 040 504 4333

Teksti: Arja Hautala