Jokainen voi tukea koronatutkimusta

Julkaistu 4.5.2020
nainen laboratoriossa nostaa pipettiä
Tampereen yliopisto on eri alojen tutkimuksellaan mukana maailmanlaajuisessa työssä koronaviruspandemian taltuttamiseksi. Yliopistossa kehitetään muun muassa rokotetta koronan toista aaltoa varten ja toukokuussa 2020 alkaa koronatartunnan jäljittäjien koulutus THL:n, Tampereen yliopiston ja Itä-Suomen yliopiston yhteistyönä.

Jokainen voi edistää koronaviruksen vastaista työtä lahjoittamalla rahaa tutkimukselle. Tampereen yliopisto on avannut ajankohtaisen lahjoituskohteen niille, jotka haluavat tukea erityisesti korona-aiheista tutkimusta.

Tampereen yliopiston tutkimuksen kärkialoja ovat tekniikka, terveys ja yhteiskunta. Yliopistolla on siksi monipuoliset mahdollisuudet tuottaa tietoa, jonka avulla koronavirusta voidaan oppia ymmärtämään ja torjumaan sekä auttaa yhteiskuntaa toipumaan pandemian vaikutuksista.

Yliopistossa on laajaa asiantuntemusta koronan vastaisen taistelun kannalta keskeisillä aloilla, kuten rokotetutkimuksessa, data-analytiikassa, terveyssosiologiassa, gerontologiassa ja kansainvälisessä terveyspolitiikassa.

Professori Atte Oksasen johtamassa tutkimuksessa esimerkiksi havaittiin, että koronakriisistä näyttävät selviytyvän parhaiten ne Pohjoismaiden kaltaiset Euroopan maat, joissa vallitsee korkea institutionaalinen luottamus.

Yliopiston ympäristöterveyden tutkimusryhmä taas selvittää THL:n kanssa, kuinka paljon koronavirusta esiintyy jätevesissä.

Tampereen yliopisto tutkii koronaviruksen ehkäisyä myös Länsi-Afrikan Malissa, jossa, kuten Saharan eteläpuolisessa Afrikassa muutoinkin, taudin ehkäisy ja hoito on monista syistä vaikeaa. Tähän työhön Bill & Melinda Gatesin säätiö antoi miljoonan dollarin tuen.

- Koronaviruspandemian leviämisen ehkäisemiseen tarvitaan nyt monitieteistä tutkimusta ja laajaa tiedemaailman yhteistyötä, tiivistää Tampereen yliopiston tutkimuksesta vastaava vararehtori Juha Teperi.

Tue Tampereen yliopiston koronatutkimusta