Joka neljäs vauva maailmassa syntyy liian pienenä tai liian aikaisin – tutkijat esittävät menetelmiä tilanteen parantamiseksi

Julkaistu 9.5.2023
Vastasyntyneen vauvan käsi pitelee aikuisen sormesta.
Kuva: Pexels.com/Pixabay
Maailmassa syntyvistä vauvoista joka neljäs syntyy liian pienenä tai liian aikaisin. Ongelma koskee erityisesti alhaisen tulotason ja keskitulotason maita. Tutkijat esittävät nyt kahdeksan edullista ja helposti toteutettavissa olevaa keinoa, joilla tilannetta voidaan parantaa.

Vuonna 2020 arviolta 135 miljoonasta elävänä syntyneestä lapsesta joka neljäs (35,3 miljoonaa) syntyi ennenaikaisesti tai pienikokoisena. Valtaosa näistä syntyi Saharan eteläpuolisessa Afrikassa ja Etelä-Aasiassa.

Tekemällä toimenpiteitä erityisesti 81:ssä alhaisen tulotason ja keskitulotason maassa (low- and middle-income countries, LMIC), voitaisiin vuosittain estää arviolta 566 000 vauvaa syntymästä kuolleena ja 5,2 miljoonaa vauvaa syntymästä ennenaikaisesti tai pienikokoisena.

Tampereen yliopiston lastentautiopin professori Per Ashornin johtama kansainvälinen ryhmä tutkijoita on julkaissut uuden artikkelisarjan arvostetussa lääketieteen The Lancet -aikakauslehdessä.

Artikkelisarjassa esitetään kahdeksan äitiysneuvolan toimenpidettä, joilla voitaisiin tukea raskaana olevien naisten terveyttä:

• Hivenaine- ja vitamiinitablettien jakelu odottaville äideille
  • Oireettoman virtsatieinfektion seulonta ja hoito
  • Syfiliksen eli kupan seulonta ja hoito
  • Neuvonta tupakoinnin lopettamiseksi
  • Proteiinipitoisten lisäravinteiden anto aliravituille äideille
  • Malarian ehkäisy malariaverkoilla ja lääkkeellisin keinoin (malarian esiintyvyysalueilla)
  • Pieniannoksinen aspiriinihoito äideille, joilla on suurentunut ennenaikaisen synnytyksen riski
  • Keltarauhashormonihoito äideille, joilla on suurentunut ennenaikaisen synnytyksen riski

Lisäksi artikkelissa esitetään kahta toimenpidettä, jotka voivat vähentää ennenaikaisena syntyvien lasten kuolleisuutta ja muita ongelmia: äidille ennen synnytystä annettava kortikosteroidihoito sekä syntyvän lapsen napanuoran katkaisun viivästyttäminen. Yhdessä nämä kymmenen toimenpidettä voisivat vuosittain estää jopa 476 000 vastasyntyneen vauvan kuoleman.

Artikkelisarjassa arvioidaan, että toimien toteuttaminen maksaisi noin 1,1 miljardia dollaria vuodessa.

Tarve kansallisille toimijoille ja globaaleille kumppaneille

Kirjoittajat korostavat, että jo aiemmin asetettuja kansainvälisiä tavoitteita ennenaikaisten syntymien ja alhaisen syntymäpainon ehkäisemisessä ei olla saavutettu.

Esimerkiksi Maailman terveysjärjestö WHO:n asettama tavoite on ollut se, että pienikokoisina syntyvien vauvojen määrä vähenisi 30 prosenttia vuoteen 2030 mennessä vuoden 2012 tasosta. Arvioitu vuotuinen vähennys on kuitenkin ollut vain 0,59 prosenttia.

Tutkijat esittävätkin, että naisten hoito raskauden ja synnytyksen aikana tulisi olla laadukkaampaa, ja erityisesti, että toimia tehtäisiin alhaisen tulotason ja keskitulotason maissa.

‒ Huolimatta useista maailmanlaajuisista sitoumuksista ja tavoitteista, joka neljäs vauva maailmassa syntyy liian pienenä tai liian aikaisin. Meillä on kuitenkin tietoa nykyisen tilanteen muuttamiseksi, sanoo lastentautiopin professori Per Ashorn Tampereen yliopiston lääketieteen ja terveysteknologian tiedekunnasta.

‒ Ennenaikaisten syntymien ja pienipainoisina syntyvien lasten osuuden merkittävä vähentäminen maksaisi vuosittain noin 1,1 miljardia dollaria, mutta se on vain murto-osa siitä, mitä kansainvälisiin terveysohjelmiin muutoin sijoitetaan. Tarvitsemme kansallisia toimijoita ja globaaleja kumppaneita priorisoimaan, edistämään ja investoimaan toimia kiireellisesti.

”Series on small vulnerable newborns”

Lancet-lehden julkaisema, tuore Series on small vulnerable newborns on viiden artikkelin kokoelma, jossa tarkastellaan vauvojen syntymistä liian pienenä tai liian aikaisin sekä näyttöön perustuvia toimenpiteitä, jotka täysimääräisesti toteutettuina parantaisivat pienten, haavoittuvien vauvojen selviytymistä ja terveyttä. Vastasyntyneiden lisäksi toimenpiteet hyödyttävät myös äitejä sekä yhteiskuntaa laajemmin.

Artikkelisarja julkaistaan tiistaina 9.5.2023 Lontoossa The Lancet -lehdessä ja julkistetaan Kapkaupungissa, Etelä-Afrikassa.

Artikkelien kirjoitukseen osallistui 55 tutkijaa yli 20 yliopistosta ympäri maailman.

Lisätietoa:

Professori Per Ashorn, per.ashorn [at] tuni.fi, tel. +358 40 7280 354