Johtajuussymposium pureutuu tänä vuonna turvallisuuden teemaan

Julkaistu 6.9.2022
Johtajuussymposiumin puhuja juhlasalin lavalla täyden katsomon edessä.
Johtajuussymposium on avoin, suurta suosiota kerännyt tapahtuma, jonka seminaarit ja paneelit kokoavat joukon huippuasiantuntijoita ajankohtaisten teemojen äärelle. Tapahtuma toteutetaan jo 11. kertaa, ja se keskittyy tänä vuonna turvallisuuden kysymyksiin. Tilaisuus järjestetään yliopiston avajaisviikolla, ja mukaan voi ilmoittautua 5.9. saakka.

Millainen asema Suomella on turvallisuusympäristön muuttuessa? Kuinka NATO-jäsenyys vaikuttaa turvallisuusmarkkinoihin, ja mitä näkökulmia liittyy kriisivalmiuteen terveydenhuollossa?

Turvallisuuden kysymykset ovat tällä hetkellä harvinaisen ajankohtaisia, ja juuri niihin paneudutaan myös vuoden 2022 Johtajuussymposiumissa. Päivän kuluessa järjestetään yhteensä kuusi seminaaria tai paneelia, joihin osallistuu Tampereen yliopiston professoreiden ja tutkijoiden ohella useita ulkopuolisia asiantuntijoita.

– Turvallisuusteemaa käsitellään monelta kantilta: näkökulmiksi otetaan turvallisuuspolitiikka ja NATO-jäsenyys, turvallisuusbisnes ja avautuvat markkinat, turvallisuusjohtaminen ja turvallisuuskulttuuri sekä yhteiskunnallisten palvelujen varmistaminen ja siitä juontuva sisäinen turvallisuus, kertoo tutkimusjohtaja Pasi-Heikki Rannisto, joka vastaa tämänvuotisen tapahtuman järjestelyistä.

Ranniston mukaan Johtajuussymposium on hyvä tilaisuus hankkia tietoa ja työkaluja, jotka auttavat pohtimaan omaa kantaa turvallisuuden kysymyksiin.

– Tapahtumaan osallistumalla pääsee kuulemaan erilaisia näkemyksiä ja tulokulmia tähän isoon asiaan. Symposiumin seminaareista on pyritty tekemään tänä vuonna keskustelevia, jotta jokainen voi kokea teemat myös henkilökohtaisella tasolla.

Johtajuussymposiumin seminaarit ja paneelit ovat kaikille avoimia, ja tapahtumaa voi myös seurata suorana verkossa.

Seminaareissa on monipuolinen kattaus puhujia

Tämänvuotisen Johtajuussymposiumin pääpuhuja on Sir Mark Lyall Grant, joka on toiminut sisäisen turvallisuuden neuvonantajana kahdelle Britannian pääministerille. Hän osallistuu myös paneelikeskusteluun, jossa käsitellään Suomen ja lähialueen näkymiä muuttuvassa turvallisuustilanteessa. Samaisessa paneelissa puhuvat myös valtio-opin professori Ann-Marie Ekengren Göteborgin yliopistosta, politiikan tutkimuksen professori Juha Vuori Tampereen yliopistosta ja tutkija Eneken Tikk Erik Castrén -instituutista.

Muiden seminaarien osalta Symposiumin puhujakaartiin lukeutuvat muun muassa Patrian EU- ja NATO-asioiden johtaja Pasi Niinikoski, Fujitsu Finlandin varatoimitusjohtaja Ilona Ylinampa, Patrian EU- ja NATO-asioiden johtaja Pasi Niinikoski, Tampereen pormestari Anna-Kaisa Ikonen, THL:n tutkimuspäällikkö Liina-Kaisa Tynkkynen ja Pirkanmaan entinen pelastusjohtaja Olli-Pekka Ojanen. Nokia Arenan Paidiassa järjestetään seminaari suomalaisen metsäteollisuuden megaprojekteista Latinalaisessa Amerikassa, missä kuullaan muun muassa Helsingin yliopiston maailmanpolitiikan professori Teivo Teivaista ja UPM-Kymmenen sidosryhmäsuhdevastaava Saara Tahvanaista.

Tapahtuma korostaa johtamisen merkitystä

Johtajuussymposium järjestetään tänä vuonna 7. syyskuuta, ja se toteutetaan jälleen lähitapahtumana Tampereen yliopistolla. Valtaosaa seminaareista ja paneeleista pääsee kuitenkin seuraamaan myös suorana verkossa.

– Pitkän korona-ajan jälkeen on hienoa kokea koko yliopistoyhteisön voima ja tarjota erilaisia osallistumisen mahdollisuuksia. Johtajuussymposiumilla on haluttu luoda aina poikkitieteellistä yhteistyötä, ja tapahtumassa on keskeistä, että opiskelijat, tutkijat, henkilökunta ja sidosryhmät saavat tilaisuuksia kohdata. Nyt kun Tampereen yliopistot yhdistyivät, tälle alkuperäiselle idealle on entistä enemmän tilausta, Pasi-Heikki Rannisto huomauttaa.

Ranniston mukaan johtamisesta ja johtajuudesta puhutaan arjessa liian vähän. Johtajuussymposiumin arvo piileekin myös siinä, että se nostaa esiin johtamisen merkitystä.

– Esimerkiksi nykyisessä turvallisuustilanteessa tai sote-uudistuksessa olemme voineet huomata, että johtajuus on se, joka saa asiat tapahtumaan ja vie meitä kohti tavoitteita.

Johtajuussymposiumin verkkosivut

Seuraa tapahtumaa etänä