Johtaja Antti Kaunonen on Tampereen yliopiston Vuoden Alumni

Julkaistu 7.9.2021
Antti Kaunonen Vuoden Alumni 2021
Tampereen yliopiston Vuoden Alumniksi on valittu Cargotecin Kalmar Automation Solutions -liiketoiminta-alueesta vastaava johtaja Antti Kaunonen. Valinta julkistettiin yliopiston lukuvuoden avajaistilaisuudessa tiistaina 7.9.

Tampereen yliopiston Vuoden Alumni​t edustavat yliopiston tuottamaa osaamista ja tekevät omalta osaltaan näkyväksi yliopiston vaikuttavuutta ja alumnien merkitystä ympäröivälle yhteiskunnalle.​ Tampereen teknillisen yliopiston ja aiemman Tampereen yliopiston yhdistyessä syntyneen uuden Tampereen yliopiston ensimmäiseksi Vuoden Alumniksi valittiin vuonna 2019 toimitusjohtaja Suvi Haimi. Vuoden 2020 Vuoden Alumni oli pääministeri Sanna Marin.

Antti Kaunonen on tekniikan tohtori ja Tampereen teknillisen korkeakoulun kasvatti. Hän on tehnyt pitkän ja monipuolisen uran kansainvälisen teollisuuden palveluksessa ja hänellä on syvällistä kokemusta ja näkemystä yliopistojen ja yritysten yhteistyöstä. Tällä hetkellä Kaunonen on jäsenenä Tampereen yliopiston työelämäyhteyksien neuvottelukunnassa, joka vahvistaa yliopiston ja työelämän välistä yhteistyötä.

- Kymmenet tuhannet alumnimme, jotka työskentelevät monipuolisesti yhteiskunnan eri aloilla, ovat tärkeä ja näkyvä osa vaikuttavuuttamme. Vuoden Alumni Antti Kaunosen ura on oiva esimerkki monenlaiset rajat ylittävästä kansainvälisestä osaamisesta. Olen iloinen, että Antti Kaunonen on monissa eri vaiheissa halunnut työskennellä yliopistomme menestyksen hyväksi. Työelämäyhteyksien neuvottelukuntamme jäsenenä hän on mukana tärkeässä työssä luomassa laaja-alaista näkymää työelämän murrokseen ja yhteiskunnan tulevaisuuden osaamistarpeisiin, toteaa rehtori Mari Walls.

Antti Kaunonen näkee Tampereen yliopiston monialaisen osaamisen tärkeänä tekijänä myös oman alansa menestykselle ja kehitykselle. Cargotec ja Tampereen yliopisto ovat tehneet pitkään yhteistyötä tutkimuksessa ja tuotekehityksessä ja moni yrityksen työntekijä on saanut yliopistosta koulutuksensa. Yrityksen Kalmar-liiketoiminta-alue on toiminut vuosia Tampereen Ruskossa lähellä yliopistokampusta.

- Yrityksellemme kiinteät suhteet Tampereen yliopistoon merkitsevät mahdollisuutta uuden luomiseen ja kehittämiseen sekä ankkurin tapaista kiinnekohtaa. Yliopisto on ennen kaikkea osaamiskeskittymä. Toimintomme ovat hyvin kansainvälisiä, mutta syvä teknologiaosaamisemme keskittyy ja kasvaa täällä Tampereella. Yhteys yliopistoon on säilynyt kiinteänä läpi työurani, kiittää Kaunonen.

Vuoden Alumni Antti Kaunonen

Tekniikan tohtori, MBA
Cargotec Oyj, Kalmarin johtaja, 2015–
Tampereen teknillinen korkeakoulu, professori (osa-aikainen), 1998–2007