Jenny ja Antti Wihurin rahastolta 19 apurahaa Tampereen yliopistoon

Julkaistu 9.10.2021
viitekuvassa Tampereen yliopiston tunnus
Jenny ja Antti Wihurin rahasto jakaa tänä vuonna 13,2 miljoonaa euroa tieteen (61 prosenttia), taiteen (22 prosenttia) ja yhteiskunnallisen toiminnan (17 prosenttia) aloille apurahoina, palkintoina ja muuna tukena. Apurahaa myönnettiin 326 yksityishenkilölle tai työryhmälle ja 121 yhteisölle, eli yhteensä apurahansaajia on 447. Tampereen yliopiston tutkijat saivat kaikkiaan 19 apurahaa.

Tuesta suurin osa, 9,2 miljoonaa euroa, myönnettiin toukokuussa 2021 järjestetyn yleisen apurahahaun kautta. Säätiö vastaanotti keväällä yli 5 100 hakemusta ja apurahaa haettiin yli 113 miljoonaa euroa. Hakemusmäärä laski edellisvuodesta vajaat 9 prosenttia, ja hakijoista lähes 9 prosentille myönnettiin apurahaa.

Suurin osa apurahansaajista tekee apurahalla tieteellistä tutkimusta. Jakosumma sisältää 183 väitöskirja- tai post doc -apurahaa, joista kokopäiväisiä apurahoja on 132. Tieteen apurahat kattavat laajasti muun muassa kauppatieteellisen, teknisen, maa- ja metsätaloustieteellisen, yhteiskuntatieteellisen ja humanististen alojen tutkimuksen.

Tampereen yliopistoon myönnetyt apurahat:

Integrated M.Sc. in Photonics Shambhavee Annurakshita, 26 000
väitöskirjatyöhön "Hierarchical Design of Nonlinear Optical Materials"

Master of Science Anil Engez, 26 000
väitöskirjatyöhön "Stakeholder contribution to innovation development and commercialization of circular economy solutions"

Master degree of Science (Technology) Zhao Fu,  26 000
väitöskirjatyöhön "Investigation of Reliability and Failure Mechanisms of Printable Stretchable Electronics"

Yhteiskuntatieteiden maisteri Jarkko Hietala,  26 000
väitöskirjatyöhön "Kansainvälisen järjestyksen muutokset 1800-luvun jälkimmäisellä puoliskolla"

Filosofian tohtori Ville Härkönen, 30 000
väitöskirjan jälkeiseen tutkimukseen "First-Principles Theory of Superconductivity With Many-Body Green’s Function Approach"

Kauppatieteiden tohtori Jari Kankaanpää, 15 000