Jättiurakka onnistui – tamkilaisten yhteispeli toimi loistavasti AMK-valintakoeviikoilla

Julkaistu 9.6.2021
Tampereen ammattikorkeakoulu
AMK-valintakokeen komentokeskuksen tiimi Marjo Korhosen johdolla
TAMKin komentokeskuksen tiimi kokoontui ryhmäkuvaan onnistuneiden koeviikkojen jälkeen. Pääkoordinaattori Marjo Korhonen kuvassa ylhäällä keskellä. (Kuva: Juhani Pitkänen)
Yhteensä 5055 hakijaa osallistui Tampereen ammattikorkeakoululla valtakunnalliseen AMK-valintakokeeseen touko-kesäkuun vaihteessa kahden viikon aikana. Ennakkoon huolella tehty suunnitelma toimi, hakijat olivat hyvin valmistautuneita, ja koepäivät saatiin vietyä läpi ilman isoja ongelmia. Viimeinen koetilaisuus oli keskiviikkoaamuna 9.6.

Tampereen ammattikorkeakoulun pääkampuksella nähtiin kahdeksan päivän aikana enemmän ihmisiä kuin yli vuoden aikana yhteensä. Digitaalisen valintakokeen saapui suorittamaan 5055 hakijaa, mikä oli noin 61,1 % ennakkoon ilmoittautuneista.

Jokaisena koepäivänä kampuksella oli useita satoja hakijoita, joiden saapuminen, liikkuminen ja kokeen suorittaminen oli huolella suunniteltu ja ohjeistettu. Kokelaat olivat hyvin tietoisia erikoisjärjestelyistä, ja akuutit tietotekniset ongelmat saatiin ratkaistua it-tukipalveluiden avulla. Noin 300 tamkilaista, opiskelijoita ja henkilökuntaa, oli mukana talkoissa varmistamassa hakijoiden terveysturvalliset olosuhteet ja yhdenvertaisen kohtelun.

AMK-valintakoe piha-alue kesäkuussa 2021
Turvajärjestelyt suunniteltiin ja toteutettiin huolella. (Kuva: Matti Pietilä)

Päävastuu 15 koetilaisuuden käytännön järjestelyistä oli TAMKin opiskelijarekrytoinnin tiimillä, vetäjänään Marjo Korhonen.

– Homma toimi niin pihoilla, käytävillä kuin koeluokissakin. Kokelailta saimme spontaania positiivista palautetta, ja yksittäiset selvitettävät asiat hoidettiin komentokeskuksen johdolla. Yksi asia, johon tulevissa koetilaisuuksissa pitää kiinnittää erityishuomiota, on hakijoiden puhelimet: ne on pidettävä suljettuina.

Marjo Korhonen kiittää tukijoukkojen hienoa asennetta ja yhteistyötä.

– Omasta puolestani haluan kiittää koko porukkaa, TAMKin henkilöstöä sekä TAMKin ja yliopiston opiskelijoita. Ilman teitä tämä ei olisi onnistunut!

AMK-valintakoe aamuinfo kesäkuussa 2021
Aamuinfot pidettiin SportUnin liikuntahallissa. (Kuva: Marjo Korhonen)

Uutena yhteisenä yhteydenpitokanavana koehenkilöstö käytti Signal-viestisovellusta. Se osoittautui erittäin toimivaksi työvälineeksi.

– Ratkoimme tilanteita ja tiedotimme kokeiden aikaisista asioista Signalin kautta reaaliaikaisesti. Uskon, että se toi turvaa ja yhdenmukaisuutta koehenkilöstön toimintaan. Myös komentokeskuksessa olimme koko ajan tilanteen tasalla, kun saimme koekonsortion valtakunnallisen WhatsApp-ryhmän kautta ohjeistusta ja tiedotusta.

Osa ammattikorkeakouluihin hakeneista on jo varmistanut paikkansa todistusvalinnan perusteella, loput odottavat valtakunnallisen AMK-valintakokeen tuloksia, jotka julkaistaan viimeistään 9. heinäkuuta. Opiskelupaikka tulee ottaa vastaan 16.7. kello 15 mennessä. Opinnot alkavat elo-syyskuussa 2021.

.

Aiheesta aiemmin verkkosivuillamme:

Lisätietoa: TAMKin opiskelijarekrytoinnin päällikkö Marjo Korhonen, marjo.korhonen [at] tuni.fi, 040 809 3510