International Tampere Hub -yhteistyöhankkeella vauhtia kansainvälisten osaajien hyödyntämiseen

Julkaistu 6.6.2019
Tampereen korkeakouluyhteisö
Kansainvälisiä opiskelijoita
Tampereen seudulla on paljon kansainvälisiä opiskelijoita ja työntekijöitä, joiden osaamisesta on hyötyä Tampereen seudun yrityksille. International Tampere Hub -yhteistyöhanke tuo yritykset ja kansainväliset osaajat tehokkaammin yhteen.

Tampereen kaupungin ja Tampereen korkeakouluyhteisön yhteisessä International Tampere Hub -hankkeessa luodaan Tampereen seudulle koordinoitu palvelumalli, joilla yritykset ja kansainväliset osaajat löytävät paremmin toisensa. Tarkoituksena on koota yrityksille ja kansainvälisille osaajille suunnatut palvelut yhteen yhden luukun periaatteella. Hankkeessa kehitetään kansainvälisiä kumppanuusverkostoja sekä yhteistyötä korkeakoulu- ja yritysverkoston kesken.

International Tampere Hubin toiminta kohdistuu Tampereen seudulla jo asuviin kansainvälisiin osaajiin ja heidän työllisyys- ja yrittäjyyspolkujensa parantamiseen. Lisäksi muun muassa tuetaan yrityksiä kansainvälisissä rekrytoinneissa.

– Keskeisenä tavoitteena on rakentaa pysyvä palvelu Tampereelle. Kokonaisuuden alle kootaan sekä yrityksille että kansainvälisille osaajille ja opiskelijoille suunnatut palvelut. International Tampere Hub -hankkeen hyväksi osoittautuneet toimintamallit otetaan osaksi pysyviä rakenteita, kertoo kansainvälisen osaamisen päällikkö Mari Taverne Tampereen kaupungilta.

– Tampereen seudulla on paljon kansainvälistä potentiaalia. Meidän on yhdessä huolehdittava Tampereen veto- ja pitovoimasta, jotta saamme esimerkiksi korkeakouluista valmistuneet kansainväliset osaajat jäämään alueelle. Kansainvälisten opiskelijoiden työllistyminen alueen yrityksiin on vielä vähäistä. Kansainvälisten osaajien palveluita tulee kehittää entistä paremmiksi, jotta osaajapotentiaali ei valu pois Tampereelta opintojen jälkeen, summaa vararehtori Marja Sutela Tampereen yliopistosta.

International Tampere Hub -hanke 1.5.201930.4.2021

• Perustaa International Tampere Hub -kontaktikeskus yrityksille ja kansainvälisille osaajille
  • Tiivistää kansainvälisen osaamisen parissa työskentelevien toimijoiden yhteistyötä
  • Lisätä kansainvälisten opiskelijoiden työelämäyhteyksiä sekä kehittää kieli- ja urapalveluja.
  • Vahvistaa kaupungin veto- ja pitovoimaisuutta kansainvälisenä opiskelu-, työskentely- ja innovaatiokaupunkina
  • Kehittää kansainvälisille osaajille suunnattuja yrittäjyys ja startup-palveluita
  • Hyödyntää kohdennettua markkinointia ja digitaalisuutta kansainvälisten osaajien houkuttelussa ja asiakasohjauksessa

Hankkeen rahoitus on osa työ- ja elinkeinoministeriön Talent Boost AIKO -rahoitusta, jota Pirkanmaan liitto hallinnoi. Talent Boost -toimenpideohjelma kanavoi kansainvälisten osaajien asiantuntemusta yritysten kasvun tueksi ja kehittää suomalaisia työmarkkinoita avoimeksi kansainvälisille osaajille.

Lisätietoja:
Kansainvälisen osaamisen päällikkö Mari Taverne, Tampereen kaupunki, puh. 040 801 2686, mari.taverne [at] tampere.fi

Päällikkö Kaisa Keskitalo, Tampereen yliopisto puh. 070 754 5951, kaisa.keskitalo [at] tuni.fi
Yliopettaja Hanna Pihlajarinne, Tampereen ammattikorkeakoulu puh. 040 630 5235, hanna.pihlajarinne [at] tuni.fi (hanna[dot]pihlajarinne[at]tuni[dot]fi)

Kuva: Mika Kanerva