Innovaatiokilpailu toi ideoita digitaalisuuden ja tekoälyn hyödyntämiseen potilaiden hoitopoluilla

Julkaistu 29.11.2022
Voittajat ja kilpailun tuomaristoa
Innovaatiokilpailu Patient journey challenge Innovation award 2022 etsi ratkaisuja ammattilaisten ja potilaiden kohtaamiin kipupisteisiin rintasyövän hoitopolulla ja patologian diagnostiikassa. Perjantaina 25. marraskuuta julkaistut kolmen voittajan ehdotukset hyödyntävät digitaalisia välineitä ja tekoälyä.

Tampereen yliopistollinen sairaala (Tays), Tampereen yliopisto sekä lääke- ja diagnostiikkayritys Roche järjestivät Tampereella kolmannen kerran innovaatiokilpailun, jossa ratkottiin ongelmia potilaiden hoitopolkujen varrelta. Tällä kertaa kehittämisideoita haettiin rintasyövän ja patologian diagnostiikan hoitopoluille.

− Parhaat innovaatiot löytyvät, kun ongelmakohtia katsotaan eri näkökulmista: läheltä potilasta ja vahvan tieteellisen tai teknisen näkemyksen kautta. Siksi halusimme kannustaa niin terveydenhuollon ammattilaisia, tutkijoita, start-up yrityksiä, opiskelijoita kuin muuta henkilökuntaa innovoimaan, sanoo Healthcare System Partner Janne Heikkilä Rochelta.

Digi tavoittaa nopeammin

Rintasyövän hoitopoluilla ratkaisuja etsittiin kahteen eri kipupisteeseen. Ensimmäisessä paneuduttiin hetkeen, jolloin potilaalle on tehty rinnan muutoksen takia lähete Taysiin ja potilas on jäänyt odottamaan tietoa, mitä seuraavaksi tapahtuu.

Sosiaali- ja terveysalan kehittämistä ja johtamista Tampereen ammattikorkeakoulussa opiskelevat apulaisosastonhoitaja Anni Kiuru Tays Valkeakosken päivystyksestä, laboratoriohoitaja Silja Tuominen Fimlabista, työterveyshoitaja ja tutor Raisa Hiltunen Suomen Terveystalosta sekä osastonhoitaja Outi Asikainen perhetukikeskus Päiväperhosta ehdottivat ratkaisuksi Kysy rintahoitajalta -verkkosivustoa.

− Sivusto helpottaisi tietämättömyyden ja odottamisen tuskaa sekä ohjaisi potilaat ja läheiset luotettavan tiedon lähteelle. Lisäksi ehdotamme, että TaysPolku-sovellus otetaan myös rintasyöpäpotilaiden käyttöön niin, että sieltä voi seurata oman hoitonsa ja lähetteen kulkua, kertoo Kiuru.

Rintasyövän hoitopolun toiseen kipupisteeseen ideoivat voittajaratkaisun Taysin syöpätautien poliklinikan sairaanhoitajat Iida Ketola, Titta Leponiemi ja Iisa Vaskikallio. Tässä pulmallisiksi on koettu viikot, kun potilas on kotiutunut leikkauksesta ja jää odottamaan onkologialta tietoa hoidon jatkosta.

Voittajat ehdottavat, että potilaalle ohjelmoidaan leikkauksesta kotiutuessa ajastettu verkkopoliklinikkaviesti. Viesti kertoisi, miten potilaan asian käsittely etenee ja milloin häneen otetaan yhteyttä. Lisäksi kyselyllä kartoitettaisiin ne potilaat, jotka tarvitsevat yhteydenottoa jo aiemmin.

− On tarve keventää kuilua, joka syntyy, kun potilas siirtyy kirurgialta onkologialle. Kyselyssä jäisivät haaviin erittäin ahdistuneet ja muutoin tukea tarvitsevat potilaat, sanoo Vaskikallio.

Tekoälyä diagnostiikkaan

Patologian diagnostiikan tehtävässä haettiin ratkaisua tai prosessia, joka helpottaisi algoritmien tuomista kliinisen patologian diagnostiikkaan. On olemassa sadoittain lupaavia algoritmeja, jotka voisivat soveltua tähän, mutta niiden saaminen kliiniseen käyttöön on hidasta ja hankalaa.

Voittajaehdotuksen ideoivat tohtoritutkijat Aysen Degerli ja Mete Ahishali Tampereen yliopiston informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunnasta hakemuksellaan Reliable artifical intelligence for pathology diagnostics.

− Tekoälyä hyödyntävä ratkaisumme nopeuttaa diagnostiikkaa, parantaa toistettavuutta ja tarjoaa patologin käyttöön suuren määrän objektiivista dataa, Degerli sanoo.

Kilpailuehdotuksia tuli rintasyövän kipupisteeseen 16 ja patologian kilpailuun viisi. Innovaatiot arvioi ohjausryhmä, jossa olivat mukana edustajat Taysista, Tampereen yliopistosta ja Rochelta. Heidän kanssaan valinnan tekivät ylilääkärit Mika Tirkkonen Fimlabista ja Maarit Bärlund Taysin syövänhoidon vastuualueelta, jotka osallistuivat myös kipupisteiden määrittelyyn.

− Yhtenä valintakriteerinä oli, voisiko ratkaisu tukeutua jo olemassa olevaan järjestelmään tai välineeseen. Syövänhoidon voittajainnovaatioita jalostetaankin jo käytäntöön, Heikkilä toteaa.

Teksti: Anne Kohtala, Tays

Kuvassa vasemmalta: Iisa Vaskikallio, Titta Leponiemi, Mete Ahishali, Iida Ketola, Aysen Degerli, Silja Tuominen, Mika Tirkkonen, Outi Asikainen, Anni Kiuru, Maarit Bärlund, Raisa Hiltunen ja Janne Heikkilä. Onnea innovaatiokilpailun voittajille!