InnoEvent valjastaa 600 korkeakouluopiskelijaa ideoimaan ratkaisuja kiertotalouden haasteisiin

Julkaistu 30.10.2019
Tampereen korkeakouluyhteisö
InnoEventin ryhmä. Kuva:Meresz Marton
Tampereen korkeakouluyhteisön innovointifestivaali InnoEvent Tampere tuo yhteen korkeakouluopiskelijat sekä yritykset ja kunnat. Viikon ajan yli 100 monialaista tiimiä työskentelee intensiivisesti innovoiden uusia ratkaisuideoita kiertotalouden ja työn murroksen haasteisiin.

InnoEventin päivän pääpuhujana maanantaina 4.11. klo 13.00 – 13.30 on valmentaja ja tietokirjailija Henkka Hyppönen. Samalla esitellään festivaalin toimeksiannot ja paikalla ovat myös yritysten ja kuntien edustajat. Tapahtumapaikka on rakennettu sisäurheilukentille.

Keskiviikkona 6.11. klo 13.00 – 13.15 päivän pääpuhujana on Tampereen yliopiston hallituksen puheenjohtaja Ilkka Herlin. Klo 13.30 – 16 tiimit esittelevät toimeksiantajille ideansa ja saavat niistä palautetta.

Perjantaina 8.11. klo 8.15 – 15 tiimit esittävät tuomaristolle lopulliset ratkaisuehdotuksensa.

Tänä vuonna seitsemättä kertaa järjestettävään InnoEvent-tapahtumaan osallistuu 600 opiskelijaa.

– InnoEvent tarjoaa opiskelijoille mahdollisuuden päästä näkemään aitiopaikalta, millaisten kehittämishankkeiden kanssa yritykset tällä hetkellä työskentelevät niin kotimaan kuin ulkomaan markkinoilla ja millaisia teemoja kunnissa edistetään, projektipäällikkö Sanna Hellsten kertoo.

– Tapahtumassa opiskelijat treenaavat taitoja, joita yritysmaailmassa arvostetaan: vuorovaikutustaitoja, kriittistä ajattelua, luovuutta, neuvottelutaitoja sekä päätöksentekoa. InnoEvent on opiskelijoille yksi keino kerryttää käytännön kokemusta, Hellsten toteaa.

Yrityksille ja kunnille tapahtuma tarjoaa tilaisuuden päästä hyödyntämään monialaisten opiskelijatiimien innovointivoimaa, hankkimaan uusia näkökulmia omaan toimintaansa sekä verkostoitumaan eri alojen tulevien osaajien kanssa.

– Osallistumalla InnoEventiin yritykset ja organisaatiot voivat hakea aihioita uusiin tuote- tai palveluinnovaatioihin, kehittää prosesseja tai etsiä pitkän tähtäimen visiota johonkin tulevaisuuden haasteeseen, Hellsten sanoo.

Teemana kiertotalous

Tapahtuman kantava teema, kiertotalous, näkyy ratkaistavissa haasteissa sekä tapahtuman toteutuksessa. Esimerkiksi UPM Raflatac Tampereen Waste to value -haasteessa haetaan uusia ratkaisuideoita tuotannon sivuvirtojen hyödyntämiseen ja K-ryhmä etsii uusia palveluita tai keinoja kotitalouksien ruokahävikin vähentämiseen. Osa tiimeistä luo yritysaihioita YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin.

Opiskelijoita on mukana kaikkiaan 58 koulutus- ja tutkinto-ohjelmasta biotuote- ja prosessitekniikasta politiikan tutkimukseen ja sairaanhoitoon. Tampereen ammattikorkeakoulusta mukana on 19 alaa ja Tampereen yliopistosta 37.

Tapahtuman suojelijana toimii Tampereen yliopiston hallituksen puheenjohtaja Ilkka Herlin, joka on myös yksi Elävä Itämeri -säätiön perustajista. InnoEventin järjestää Tampereen korkeakouluyhteisön opiskelijoista koottu seitsemän henkilön projektitiimi, jonka 10 kuukauden työn tulosta tapahtuma on.

InnoEvent Tampere -innovointifestivaalissa tänä vuonna toimeksiantoja ovat tuomassa Valmet, Kone, K-Ryhmä, UPM Raflatac Tampere, Moovy, Osuuspankki, Tampereen kaupunki, Bright, Oriveden kaupunki, Virtain kaupunki, Ruoveden kunta, Patria, Valio, Myllyn Paras, Nokian kaupunki, Pirkkalan kunta, Veikkaus, Digicampus, Biocode ja Keva.

Tampereen korkeakouluyhteisön muodostavat Tampereen yliopisto ja Tampereen ammattikorkeakoulu. Yhteisössä on reilut 30 000 opiskelijaa ja 4 000 henkilökunnan jäsentä. Korkeakouluyhteisön osaamiskärjet ovat tekniikka, terveys ja yhteiskunta.

InnoEvent Tampere maanantaista 4.11. perjantaihin  8.11.
Kauppi Sport Center, Kuntokatu 17, Tampere

InnoEventistä verkossa