Ilmastokriisiä torjumassa: Nuorten järjestämä paneelikeskustelu ilmastonmuutokseen vaikuttamisesta 13.10.

Julkaistu 30.9.2022
Kaksi nuorta kävelemässä poispäin järvenrannalla Tampereella.
Tahtoisitko olla mukana ilmastonmuutoksen hillitsemisessä, mutta ilmastoaktivismi ei tunnu itsellesi sopivalta vaikuttamisen keinolta etkä oikein tiedä, mitä voisit tehdä? Tai kaipaisitko enemmän tietoa kasvattajan roolissa? Ilmastokasvatusta tutkivan CCC-CATAPULT-hankkeen nuortenryhmä järjestää 13.10. ilmastopaneelin, jossa asiantuntijat käyvät helposti lähestyttävää keskustelua ilmastonmuutokseen vaikuttamisesta. Tule paikan päälle tai herättele ajatuksia verkkolähetystä seuraamalla.

Monet nuoret haluaisivat olla osa ilmastokriisin ratkaisemista, mutta matalan kynnyksen vaikuttamiskeinojen löytäminen saattaa tuntua haastavalta. Tämä voi aiheuttaa toimimattomuutta ja jopa epätoivoa. Myös vanhemmat, opettajat ja muut ympäristökasvattajat saattavat kaivata enemmän tietoa ilmastonmuutokseen vaikuttamisesta, jotta pystyisivät tukemaan nuoria paremmin.

Tampere-talolla järjestetään 13. lokakuuta helposti lähestyttävä paneelikeskustelu, jossa käsitellään ilmastonmuutokseen vaikuttamista ja moninaisia keinoja, joilla ilmastonsuojeluun voi osallistua. Paneelin taustalla on Tampereen yliopiston CCC-CATAPULT-tutkimushanke, jossa tutkitaan nuorten ilmastotoimijuutta erityisesti arvojen ja toiminnan välisen kuilun ja sen ylittämisen kannalta. Paneelin järjestävät CCC-CATAPULT-hankkeen nuorten toimintaryhmän jäsenet, ja he toimivat myös tilaisuuden juontajina.

– On ollut kunnia tukea hankkeemme nuoria ilmastopaneelin suunnittelussa ja toteuttamisessa. Paneeli on etenkin nuorille suunnattu, mutta nuoremme toivovat, että myös heidän kasvattajansa löytäisivät paikalle oppimaan aiheesta, joka on nuorille tärkeä. Innostavaa on myös se, että nuoret pääsevät esittelemään tilaisuudessa tutkimuksemme alustavia tuloksia, kertoo tutkija Anette Mansikka-aho, joka on mukana CCC-CATAPULT-hankkeessa.

Ilmastopaneelissa kuullaan monipuolista, helposti lähestyttävää keskustelua joukolta nuorten kutsumia asiantuntijoita. Paneeliin osallistuvat Tampereen kaupungin energia- ja ilmastoasiantuntija Elina Seppänen, Tampereen kaupunginvaltuutetut Ida Leino ja Liban Sheikh, Eetti ry:n globaalikasvatuksen asiantuntija Minna Laakso, Turun yliopiston filosofian dosentti Elisa Aaltola ja Tampereen yliopiston ympäristökasvatuksen ja kestävän kehityksen yliopistonlehtori Essi Aarnio-Linnanvuori.

Tamperelaiset nuoret kestävät kaupungin rakentajina -ilmastopaneeli järjestetään torstaina 13.10. klo 18–20, ja sitä voi seurata paikan päällä Tampere-talolla (tapahtumatila Sonaatti 2) tai suorana verkossa. Tule kuulolle ja opi erilaisia keinoja, joilla ilmastonmuutosta voi hillitä omassa arjessa!

Ilmastopaneeli yliopiston tapahtumakalenterissa

Lisätietoa CCC-CATAPULT-hankkeesta

Tampereen yliopiston CCC-CATAPULT-tutkimushanke on osa kansainvälistä Challenging the Climate Crisis: Children’s Agency to Tackle Policy Underpinned by Learning for Transformation -hanketta, jonka muut osahankkeet toteutetaan Britanniassa, Irlannissa ja Italiassa. Ilmastopaneelin järjestämisessä on hyödynnetty Tampereen yliopiston Sustainable Transformation of Urban Environments (STUE) -tutkimusyhteisön ja profilaatioalan myöntämää toimintarahaa.

Teksti: Reetta Oittinen
Kuva: Amanda Aho