Ilmakehän mustan hiilen tutkimukseen mittava rahoitus

Julkaistu 11.7.2019
BC Footprint
Ilmastonmuutoksen torjuminen vaatii kasvihuonekaasujen lisäksi myös ilmastoa lämmittävien hiukkasmaisten päästöjen rajoittamista. BC Footprint -hankkeessa luodaan uusi konsepti ja metriikka, joka auttaa arvioimaan mustan hiilen päästöjä ja muun muassa niiden aiheuttamia ilmastovaikutuksia.

Ilmastonmuutos aiheuttaa maailmanlaajuisesti valtavia haasteita ja kustannuksia. Yksi merkittävä tekijä ilmastonmuutoksessa on ilmakehän musta hiili, jota on muun muassa liikenteen ja teollisuuden päästöissä. Suhteessa ilmaston lämpenemiseen ilmakehän mustan hiilen (Black Carbon, BC) on todettu olevan ilmakehän tärkein auringon säteilyenergiaa sitova ja täten ilmakehää lämmittävä hiukkasmainen komponentti. Suoran ilmastovaikutuksen lisäksi mustalla hiilellä on vaikutuksia myös lumen heijastavuuteen ja sulamiseen sekä ihmisten terveyteen.

Tampereen yliopisto koordinoi merkittävän rahoituksen saanutta BC Footprint -hanketta, jossa on mukana toimijoita yritystoiminnan, tutkimuksen ja viranomaistoiminnan eri alueilta. Hanke muodostaa Suomeen laajan ja monitieteisen mustan hiilen tutkimukseen suuntautuneen liiketoimintaekosysteemin. Hankkeessa luodaan yhdessä uusi Black Carbon Footprint -konsepti, joka voisi toimia yhtenäisenä ja useilla tieteen ja tekniikan aloilla käytettävissä olevana mustan hiilen mittauskäytäntönä ja metriikkana.

– Ilmastonmuutoksen torjuminen vaatii kasvihuonekaasujen lisäksi myös ilmastoa lämmittävien hiukkasmaisten päästöjen rajoittamista. Toisin kuin kasvihuonekaasuille, tällä hetkellä mustan hiilen mittaamiseksi ei ole kuitenkaan olemassa yhtenäistä mittauskäytäntöä. Tavoitteena on, että hankkeessa luotavaa mittauskäytäntöä ja konseptia voitaisiin hyödyntää niin mustan hiilen päästöjen, ilmakehäpitoisuuksien kuin myös ilmakehä- ja terveysvaikutusten arvioinnissa, tenure track -professori Topi Rönkkö Tampereen yliopistosta kertoo.

– Kehitettävän konseptin pohjan luovat olemassa oleva monialainen tieto ja mittaustulokset, joita hankkeessa täydennetään uudella laajan konsortion voimin tehtävällä tutkimuksella, Rönkkö sanoo.

BC Footprint -projekti hyödyttää monella tavalla sekä tiedettä, teknologiakehitystä että ympäristöön ja ilmastoon liittyvää kansallisen ja kansainvälisen tason toimintaa.  Samalla hanke edistää uuden kansainvälisen liiketoiminnan muodostumista erityisesti liikenteen, energiantuotannon, palveluiden ja mittausteknologioiden osalta.

Konsortiossa tutkimusosapuolina mukana ovat hanketta koordinoivan Tampereen yliopiston lisäksi Ilmatieteen laitos, Suomen ympäristökeskus, Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy ja Itä-Suomen yliopisto. Yrityksistä ja kuntatoimijoista hankkeessa mukana ovat Vaisala, Dekati Oy, Airmodus Oy, Valmet Technologies Oy, Pegasor Oy, AX-Suunnittelu, AGCO Power, SSAB Oy, Ympäristöministeriö, Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY, sekä Tampereen kaupunki. Hanketta rahoittaa Business Finland, osallistuvat yritykset, HSY sekä Tampereen kaupunki.

Hankkeen etenemistä voi seurata Twitterissä: @BCFootprint

Lisätietoja: