Ikääntyvien hyvinvointia tutkiva SoWell sai neljännen rahoituksen Sohlbergin säätiöltä

Julkaistu 14.1.2021
vanhan istuvan ihmisen kädet sylissä
Päivikki ja Sakari Sohlbergin säätiö on jakanut 2,2 miljoonaa euroa apurahoina tieteelliseen tutkimukseen ja muihin hankkeisiin, jotka tukevat lasten, nuorten ja vanhusten hyvinvointia. Gerontologian professori Marja Jylhän SoWell-tutkimushanke sai säätiöltä jo neljännen vuoden jatkorahoituksen.

SoWell-tutkimuksen tavoitteena on saada kuuluviin ikääntyvien ihmisten oma ääni ja todenmukaisempaa kuvaa heidän sosiaalisesta hyvinvoinnistaan ja sen parantamisen keinoista.

Juuri nyt on meneillään koko maan kattava postikysely ikääntyvien elämäntilanteesta ja hyvinvoinnin aineksista sekä siitä, millaiseksi he arvioivat ikääntyvien aseman ja mahdollisuudet Suomessa.

- Haluamme herättää keskustelua sosiaalisen hyvinvoinnin eri merkityksistä ja tuoda esiin vanhuuden moninaisuutta ja ikäihmisten erilaisia elämäntilanteita, sanoo Marja Jylhä.

Apurahan suuruus on 74 068 euroa.

Muut Tampereen yliopiston apurahansaajat

Koordinaattori, LT Laura Kivelä, Lapsuudessa keliakiadiagnoosin saaneiden potilaiden erityispiirteet, seuranta ja siirtyminen aikuisuuteen, 35 000 euroa

Professori Anssi Auvinen, Eturauhassyövän seulonnan satunnaistettu tutkimus (ProScreen), 35 000

Akatemiatutkija, FT Sanna Hagman, MS-taudin solumallin kehitys: astrosyyttien ja mikrogliasolujen tulehduksellisen aktiivisuuden vaikutukset hermosolujen toimintaan, 15 000

Tutkijatohtori, FT Heini Saarimäki, Tunteet kehittyvät aivoissa, 10 000

Väitöskirjatutkija, MSc Dafne Jacome Sanz, The role of PCSK9 in ovarian cancer, 8 000

Väitöskirjatutkija, PsM Elina Lehtonen, Vanhempien ohjannan merkitys autismikirjon lasten katsekontaktin käyttöön, 8 000

Päivikki ja Sakari Sohlbergin säätiö myöntää apurahoja vuosittain yli 2 miljoonaa euroa. Tähänastisen toimintansa aikana säätiö on myöntänyt apurahoja yhteensä lähes 30 miljoonaa euroa.