Humanistiselle koulutusalalle 100 000 euroa Jalmari Finnen Säätiöltä

Julkaistu 7.9.2022
Mustavalkoinen sivuprofiili kirjailija Jalmari Finnestä.
Jalmari Finne (1874–1938) tunnetaan ennen kaikkea kirjailijana, työstään teatterin parissa ja suomalaisen sukututkimuksen yhtenä uranuurtajana. Jalmari Finne testamenttasi omaisuutensa perustettavalle säätiölle.
Jalmari Finnen Säätiö lahjoitti humanistiselle koulutusalalle 100 000 euroa, mikä oli varainhankintakampanjan aikana ensimmäinen humanistisen alan saama lahjoitus. Valtion vastinrahakampanja päättyi kesäkuun lopussa.

—Säätiö haluaa tukea humanistista tutkimusta. Se on yliopiston perinteinen ydintehtävä, mutta on vaarassa jäädä sivuun, kun korostetaan tutkimuksen välitöntä taloudellista hyötyä ja tehokkuutta. Tampereen yliopiston suurin vahvuus on sen monialaisuus, josta kannattaa pitää kiinni, kertoo säätiön hallituksen puheenjohtaja Pertti Haapala.

Jalmari Finnen Säätiön toiminta alkoi vuonna 1940 ja sen tehtävä oli alun perin jatkaa Finnen aloittamia suku- ja asutushistoriallisia tutkimuksia. Nykyään säätiö toteuttaa tarkoitustaan tukemalla väestö- ja henkilöhistoriallisia tutkimuksia sekä Jalmari Finnen laajaan elämäntyöhön kuten kirjallisuuteen ja teatteriin liittyviä hankkeita.

Yhteiskuntatieteiden tiedekunnan dekaani Juho Saari kiittää lämpimästi Jalmari Finnen Säätiötä tiedekunnan saamasta avokätisestä lahjoituksesta.

—Se vahvistaa tiedekunnan humanistista tutkimusta merkittävästi.