HS-säätiöltä apuraha datajournalismikoulutukseen

Julkaistu 21.9.2021
kannettava tietokone ihmisen sylissä
Helsingin Sanomain Säätiö on myöntänyt Tampereen yliopistolle 59 000 apurahan datajournalismin koulutusohjelman perustamiseen. Hanke tähtää Suomen laajimman datajournalismin koulutusväylän avaamiseen.

- Tämä on säätiöltä hieno luottamuksen osoitus Tampereen yliopiston journalistiikan opintosuuntaa kohtaan. Kyseessä on uusi päänavaus toimittajakoulutuksen alueella, toteaa hankkeen vastuullinen johtaja Marko Ala-Fossi.

Professori Jaana Hujasen johtama hanke Koronapandemia ja kriisitiedon ekosysteemi sai 196 000 euron rahoituksen. Hanke toteutetaan Helsingin, Turun ja Tampereen yliopistojen yhteistyönä.

Keväällä 2021 avattuun kaksivaiheiseen hakuun tutkijoilta pyydettiin kriisiajan viestintään ja journalismiin liittyviä hakemuksia. Teemahakuun osallistui kaikkiaan 15 hanketta.

Yhteensä apurahoja myönnettiin 806 000 euroa.

Kuva: Jonne Renvall