HR x AI - ihminen ratkaisee?

Julkaistu 16.5.2019
Rakennuksia ja ihmisen hahmo. Kuva: Jonne Renvall
Voidaanko henkilöstöhallintoa digitalisoida tai ulkoistaa tekoälylle? Mitä voisi olla ihmisen ja tekoälyn yhteispeli organisaatioiden johtamisessa?

Avoin seminaari tekoälyn soveltamisesta henkilöstöhallinnossa
Tampereen yliopiston Pinni A -rakennuksen Paavo Koli -sali, Kanslerinrinne 1
keskiviikkona 29.5. klo 12.15 – 16.30

Käynnissä on laaja yhteiskunnallinen keskustelu tekoälystä, sen mahdollisuuksista ja eettisistä näkökulmista. Osana tätä teknologista murrosta uudenlaiset tekoälypohjaiset palvelut ovat vauhdilla tulossa myös organisaatioiden henkilöstöhallintoon. Erilaiset AI-palveluntarjoajat ovat kehittämässä rekrytointi-botteja, digitaalisia johtamispalveluja, ”Työelämän Tinder” -sovelluksia  ynnä muita, kertoo tenure track -professori Thomas Olsson Tampereen yliopistosta.

Tampereen yliopistossa järjestetään seminaari, jossa tuodaan yhteen palvelunkehittäjiä ja alan tutkijoita keskustelemaan siitä, kuinka tekoälyä voitaisiin mielekkäästi soveltaa henkilöstöhallinnossa. Mitä realistisia mahdollisuuksia on näköpiirissä ja toisaalta, mitä kompastuskiviä matkalla voi olla?

Tampereen yliopistossa aihepiiriä tutkitaan monessa hankkeessa. NewBI5 selvittää, kuinka johtamistyö muuttuu automatisoinnin, tekoälyn ja edistyneen analytiikan myötä. Big Match tutkii, kuinka sosiaalisen massadatan analytiikalla voitaisiin saada aikaan osuvampia kohtaamisia työelämässä – löydettäisiin siis parhaat rekrytoitavat, tiimin jäsenet tai vaikkapa mentorit.

Toukokuun seminaarin keynote-puhuja, toimitusjohtaja ja digitaalisen työn asiantuntija Esko Kilpi puhuu ihmisen roolista tulevaisuuden työssä. Näkökulmapuheenvuoroissa käsitellään muun muassa sitä, kuinka tekoäly voisi lisätä inhimillisyyttä rekrytointiin.

Big Match -hanketta esittelevät tenure track -professori Thomas Olsson ja tutkijatohtori Jukka Huhtamäki. Heidän esityksessään Digitaalisilla mätsäämisratkaisuilla diversiteettiä ja uudistusvoimaa organisaatioihin pohditaan, kuinka AI voisi edistää henkilöstön monimuotoisuutta.

Tenure track -professori Teemu Laine NewBI5-projektista puhuu aiheesta Inhimillisyys on hyvä investointi. NewBI5-projektissa avataan johtamisen ja päätöksenteon käytäntöjä, jotta uudet digitaaliset työkalut ja analyysit voisivat paremmin vastata johtamistyön tarpeisiin.

Seminaarin ohjelma:

Tapahtuman järjestäjäprojektit:
Big Match – Better Social Matches in Professional Life through Analysis of Big Social Data
NewBI5 – Uutta kilpailukykyä älystä, intuitiosta, interaktiosta sekä tiedon integraatiosta

Lisätietoja:
Thomas Olsson, 040 849 0819, thomas.olsson [at] tuni.fi