HPV-rokotus on vaikuttavaa, vaikka vain osa tytöistä ja pojista rokotetaan

Julkaistu 9.6.2021
piirroksessa tilastopylväitä ja ihmishahmoja
Käytössä olevat ihmisen papilloomavirus (HPV) -rokotteet antavat suojaa kaikkia HPV-tyyppien aiheuttamia syöpiä vastaan. Kansalliseen rokoteohjelmaan otetut sekä poikien että tyttöjen HPV-rokotukset ovat vaikuttavia syöpävaarallisten HPV-tyyppien torjunnassa jo matalalla rokotuskattavuudella, ilmenee kahdesta tuoreesta tutkimuksesta.

Yli kolmekymmentä tuhatta 12—15-vuotiasta suomalaista tyttöä ja poikaa sai kaksivalenttisen HPV16/18 -rokotteen kouluvuosina 2007—2008 ja 2008—2009 kaikkiaan 33 paikkakunnalla toteutetussa tutkimuksessa. Näillä paikkakunnilla asuneiden 22-vuotiaiden ja sitä nuorempien naisten seeruminäytteistä vuosilta 2005—2016 mitattiin vasta-aineita 16:tta HPV-tyyppiä vastaan. Naisten kaikkiaan 8 000 näytettä saatiin äitiysneuvolaseerumikokoelmasta (Finnish Maternity Cohort).

Näin saatiin paikkakuntakohtaisesti luotettava kuva HPV-infektioiden esiintymisestä ennen ja jälkeen tutkimuksellisia rokotusohjelmavaihtoehtoja (tytöt ja pojat, vain tytöt, ei mitään). Vaihtoehtojen vaikuttavuutta on tutkittu vain Suomessa. Tuloksia oli käytettävissä valmisteltaessa THL:n suositusta poikien ja tyttöjen HPV- rokotusohjelman aloittamisesta viime syksynä.

Paikkakunnilla, joilla 20-30 prosenttia pojista ja 50 prosenttia tytöistä sai rokotuksen, HPV16/18 -virustyyppien esiintyminen väheni myös samanikäisten rokottamattomien tyttöjen joukossa syntyneen laumasuojan ansiosta. Paikkakunnilla, joilla vain tytöt saivat HPV-rokotuksen, ei laumasuojaa syntynyt, eikä HPV-tyyppien esiintyminen rokottamattomilla poikennut verrokkipaikkakunnista, joilla tutkittavat saivat hepatiitti B-virusrokotteen.

— HPV-rokotusohjelma voi laumasuojan ansiosta eradikoida eli hävittää syöpää aiheuttavat virukset nuoresta aikuisväestöstä. Laumasuoja syntyy seksin yhteydessä tarttuvia tauteja vastaan jo matalalla rokotuskattavuudella, toteaa Karoliinisen Instituutin vieraileva tutkija Matti Lehtinen, joka oli vastuussa tästä tutkimuksesta.

—Tutkimukset myös osoittavat, että HPV:n aiheuttamien syöpien eliminointi on
mahdollista myös jostain syystä rokotusta vaille jäävien keskuudesta vain, jos sekä tytöille että pojille tarjotaan HPV-rokotus, Lehtinen kertoo.

Tutkimusartikkelit:
Penelope Gray, Hanna Kann, Ville N. Pimenoff, Tiina Eriksson, Tapio Luostarinen, Simopekka Vänskä, Heljä-Marja Surcel, Helena Faust, Joakim Dillner, Matti Lehtinen: Human papillomavirus seroprevalence in pregnant women following gender-neutral and girls-only vaccination programs in Finland: A cross-sectional cohort analysis following a cluster randomized trial, PLoS Med  2021 Jun 7;18(6):e1003588. (ahead of print)

Penelope Gray, Hanna Kann, Ville N Pimenoff, Indira Adhikari , Tiina Eriksson, Heljä-Marja Surcel, Simopekka Vänskä, Joakim Dillner, Helena Faust, Matti Lehtinen: Long-term of HPV type-replacement among young pregnant Finnish females before and after a community randomised HPV vaccination trial with moderate coverage, Int J Cancer 147:3511-3522, 2020.

Lisätietoja:
Matti Lehtinen, Karolinska Institutet ja Sisä-Suomen Syöpäkeskus/Tampereen yliopisto,  matti.lehtinen [at] tuni.fi

TAMPEREEN YLIOPISTON TIEDOTE 9.6.2021

Kuva: Jonne Renvall