How can we protect the rule of law in Europe -konferenssi

SijaintiKalevantie 4, Tampere
Juhlasali, päärakennus
Ajankohta5.2.2019 6.30–15.30
PääsymaksuMaksuton tapahtuma
Suomi on parhaillaan Euroopan neuvoston puheenjohtajamaa. Yksi kauden päätapahtumista, How can we protect the rule of law in Europe -konferenssi, järjestetään Tampereella Tampereen yliopistossa 4.-5.2.2019.

Ensimmäisen päivän osallistujina on nuoria, jotka visioivat Euroopan tulevaisuutta ja muodostavat suosituksia, jotka koskevat muun muassa vihapuheen ja rasismin vastustamista, oikeusvaltion ylläpitämistä ja nuorten osallistumisen esteiden poistamista.

Nuorten suositukset ja visiot luovutetaan tiistaina 5.2. pidettävän korkean tason oikeusvaltio-konferenssin yhteydessä.

Oikeusvaltio-konferenssissa on useita huippupuhujia niin kotimaasta kuin ulkomailtakin.

- Oikeusvaltio-teema on kiinnostanut laajasti ja tilaisuuteen tulee osallistumaan useista maista virkamiehiä, tutkijoita ja laajasti suomalaisia virkahenkilöitä, tutkijatohtori Heta Heiskanen Tampereen yliopistosta kertoo.

Tuomaripaneeliin osallistuvat muun muassa korkeimman hallinto-oikeuden presidentti Kari Kuusiniemi ja korkeimman oikeuden tuomari Päivi Hirvelä sekä Latvian perustuslakituomioistuimen presidentti Ineta Ziemele.

- Tuomarien rooli oikeusvaltioperiaatteen turvaamisessa on keskeinen. Järjestämme konferenssin yhteydessä myös tuomareille mahdollisuuden keskinäiseen vuoropuheluun, Heiskanen kertoo.

Konferenssissa kuullaan myös Jean Sibeliuksen Kalevalan tekstiin kirjoittama sävelruno Luonnotar, jota solistiosan vaativuuden takia kuullaan hyvin harvoin. Sibelius kirjoitti teoksen vuonna 1913, ennen viidettä sinfoniaansa, sopraanolle ja orkesterille Aino Acktén tilauksesta. Sopraanona on laulaja, kapellimestari ja kuoronjohtaja Johanna Almark ja pianistina Henrik Wikstrom.

- Konferenssi on myös musiikin puolesta ainutlaatuinen ja sopii erinomaisesti Euroopan neuvoston puheenjohtajakauteen, Heiskanen iloitsee.

Konferenssin ohjelma

Ilmoittautuminen 25.1. saakka