Homo-, lesbo- ja biseksuaalinuoria kiusataan Yhdysvalloissa koulussa muita todennäköisemmin

SijaintiArvon Ylpön katu 34, Tampere
Arvo-rakennuksen auditorio F114
Ajankohta15.3.2019 10.00–14.00
Kielienglanti
PääsymaksuMaksuton tapahtuma
Nuoruusiässä koetulla huonolla kohtelulla on elämänikäisiä kielteisiä emotionaalisia, fyysisiä ja taloudellisia vaikutuksia. Yhdysvaltojen osavaltioissa ja kansallisella tasolla tehdyt, yläaste- ja lukioikäisiä koululaisia koskevat kyselytutkimukset osoittivat, että homoihin, lesboihin tai biseksuaaleihin samastuvat nuoret joutuivat heteroseksuaalisia nuoria todennäköisemmin uhkailun ja kiusaamisen kohteiksi tai mukaan fyysisiin nujakoihin koulun alueella.

Tampereen yliopistossa tarkastettavassa väitöstutkimuksessa todetaan, että vaikka kiusaamista on kuvattu kirjallisuudessa ja puheissa satojen vuosien ajan, koulukiusaamisen tieteellinen tutkimus alkoi vasta 1970-luvulla. Voimakas kiusaaminen johti Norjassa useiden nuorten itsemurhiin, mikä antoi kipinän kiusaamisilmiön tutkimiseen ja tieteellinen tutkimus alkoi kasvaa räjähdysmäisesti.

Myös Yhdysvalloissa 2000-luvun loppupuolella monet kiusaamista kokeneet lesbo-, homo- tai biseksuaalinuoret tekivät itsemurhia, joita käsiteltiin paljon julkisuudessa. Valkoinen talo järjesti tämän takia liittovaltion tukeman konferenssin kiusaamisen tutkimisesta ja ehkäisystä ja konferenssi oli pontimena sille, että aihepiiriä alettiin tutkia.

Liittovaltion tutkijoiden tehtäväksi annettiin etsiä, kerätä ja jakaa tarkkaa tietoa kiusaamisen yleisyydestä. Lisäksi heidän tehtävänään oli tunnistaa, olisiko tietyillä nuorten ryhmillä, erityisesti lesbo-, homo- ja biseksuaalinuorilla, muita suurempi riski joutua ikätoveriensa kiusaamiksi tai muutoin huonosti kohtelemiksi.

Kansallisen tason ja osavaltiotason tutkimuksissa käytettiin suuria, edustavia otoksia yhdysvaltaisnuorista, joilta kysyttiin seksuaali-identiteettiä sekä kiusaamiseen, koulutappeluihin, koulussa tapahtuviin uhkauksiin ja muihin huonon kohtelun muotoihin liittyviä kysymyksiä. Väitöstutkimuksessa analysoitiin näitä sekä liittovaltion tasolla että osavaltiotasolla kerättyjä aineistoja.

Väitöstutkimuksen tulokset osoittivat yleisesti, että Yhdysvaltojen lesbo-, homo- ja biseksuaalinuoret kokevat koulussa huonoa kohtelua useammin kuin heteroseksuaalit ikätoverinsa. Huonon kohtelun ja kiusaamisen yleisyys on poikien ja tyttöjen joukossa erilainen. Väitöskirjan tulokset kokonaisuutena viittaavat siihen, että asiaan voitaisiin puuttua monista eri näkökulmista.

Väittelijä, kansanterveystieteen maisteri Emily Olsen asuu Yhdysvalloissa, Georgian osavaltiossa Atlantassa ja työskentelee epidemiologina Yhdysvaltojen tartuntatautien valvonta- ja ehkäisykeskukset -virastossa.

Kansanterveystieteen maisteri Emily Olsenin epidemiologian alaan kuuluva väitöskirja School Violence and Sexual Identity among United States Adolescents: Results from the Youth Risk Behavior Surveillance System, 1995-2015 tarkastetaan julkisesti Tampereen yliopiston yhteiskuntatieteiden tiedekunnassa perjantaina 15.3.2019 klo 12.00 alkavassa tilaisuudessa. Paikkana on Arvo-rakennuksen auditorio F114, Arvo Ylpön katu 34. Vastaväittäjänä on Alkoholitutkimussäätiön tutkimusjohtaja, dosentti Tomi Lintonen. Kustoksena toimii dosentti Susanna Lehtinen-Jacks yhteiskuntatieteiden tiedekunnan terveystieteiden yksiköstä. Väitöstilaisuus on englanninkielinen.

Väitöskirjaan voi tutustua osoitteessa http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0955-8

TAMPEREEN YLIOPISTON TIEDOTE 5.3.2019