Hiilihappoanhydraasi VI -entsyymillä rooli makuaistimuksessa ja immuunipuolustuksessa

SijaintiTampereen yliopiston Arvo-rakennuksen luentosali F115, Arvo Ylpön katu 34.
Ajankohta11.10.2019 9.00–12.00
PääsymaksuMaksuton tapahtuma
Sylkeen ja äidinmaitoon erittyvän hiilihappoanhydraasi VI -entsyymin toimintaa ei vielä tarkasti tunneta. Entsyymin roolia on tutkittu mm. syljen pH:n säätelyssä, ja yhteyttä hampaiden reikiintymisen on esitetty. Maarit Patrikainen on saanut väitöstutkimuksessaan viitteitä entsyymin roolista immuunipuolustuksen osana sekä sen roolista karvaan maun aistimukseen hiirimallissa. Matelijoilla, kaloilla ja linnuilla entsyymi esiintyy yhdistyneenä pentraksiiniproteiinin kanssa.

Hiilihappoanhydraasi VI (Carbonic anhydrase, CA) on ihmisellä sylkeen ja äidinmaitoon erittyvä entsyymi, jonka toimintaa ei vielä tarkkaan tunneta. Hiilihappoanhydraasit toimivat mm. elimistön kudosten ja nesteiden pH:n säätelyssä Oman tutkimukseni tarkoituksena on ollut hankkia uutta tietoa erittyvän CA-entsyymin ilmentymisestä ja toiminnasta. Tutkimuksessa käytettiin kahta koe-eläinmallia: Car6-poistogeenisiä hiiriä sekä seeprakaloja, joiden vastaava geeni oli hiljennetty morfoliinotekniikalla.

Hiirimallilla testattiin Car6-poistogeenisten hiirten makuaistimusta sekä entsyymin poiston vaikutusta henkitorven ja keuhkojen geeniekspressioon.

Seeprakalan CA VI -proteiinin rakenteen tutkimusta varten rekombinanttiproteiinia tuotettiin hyönteissoluissa. CA VI -entsyymin merkitystä seeprakalan kehityksessä tutkittiin hiljentämällä ca6-geeni alkioista, jonka jälkeen kalojen kehitystä ja uintikäyttäytymistä seurattiin viiden vuorokauden ajan.

Poistogeenisen hiirimallin avulla osoitimme, että CA VI osallistuu karvaan maun aistimukseen ja sillä on mahdollisesti rooli immuunipuolustuksen prosesseissa. Seeprakalan CA VI proteiinin tutkimusten avulla saatiin runsaasti tietoa CA-entsyymien evoluutiosta sekä pentraksiinin kanssa kiinnittyneen seeprakalan CA VI-PTX -fuusioproteiinin ilmenemisestä, rakenteesta ja toiminnasta.

Maarit Patrikainen on kotoisin Helsingistä ja valmistui Filosofian maisteriksi Tampereen yliopistosta vuonna 2012. Tällä hetkellä hän työskentelee Tampereen yliopistossa tutkijana.

Filosofian maisteri Maarit Patrikaisen anatomian alaan kuuluva väitöskirja Carbonic anhydrase VI: Functional characterization in mouse and zebrafish model organisms tarkastetaan julkisesti Tampereen yliopiston lääketieteen ja terveysteknologian tiedekunnassa perjantaina 11.10.2019 klo 12.00 Arvo-rakennuksen F115 luentosalissa. Vastaväittäjänä toimii professori Juha Tuukkainen Oulun yliopistosta. Tilaisuutta valvoo professori Seppo Parkkila Tampereen yliopiston lääketieteen ja biotieteiden tiedekuntasta.

Väitöskirjaan voi tutustua osoitteessa http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1258-9