Hiedanrannan sauna luo yhteisöllisyyttä kaupunkiin

Julkaistu 17.6.2019
Puusaunaa rakentavat hollantilaisen Delftin teknillisen yliopiston arkkitehtiopiskelijat
Hollantilaiset arkkitehtiopiskelijat rakentavat saunaa. Tampereen yliopistolle projekti merkitsee opetuskokeilua, tutkimustietoa ja kansainvälisiä kontakteja.
Sauna tuo ihmiset yhteen. Tampereen yliopisto osallistuu Hiedanrannassa kansainväliseen ja yhteisölliseen projektiin, jossa rakennetaan kaikille avointa puusaunaa terasseineen.

Juhannusta edeltävinä viikkoina saunaa nikkaroi hollantilaisen Delftin teknillisen yliopiston (TU Delft) opiskelijaryhmä. Arkkitehtiopiskelijat saapuivat Tampereelle tietäen kurssin puurakentamiseksi. Sauna rakennuskohteena ja projektin luonne tuottivat mieluisan yllätyksen.

– Opiskelijat eivät tee piirustuksia, vaan oppiminen tapahtuu rakentamisen kautta. He olivat innoissaan paitsi kohteesta myös tavasta, miten paikalliset yhteisöt ovat projektissa mukana, Ketterä kaupunki -hankkeen tutkija Elina Alatalo kertoo.

Yliopistolle projekti merkitsee kiinnostavaa opetuskokeilua, tutkimusta ja kansainvälisiä yhteyksiä.

– Liike ymmärretään keholliseksi tekemiseksi. Rakennettaessa ja koreografian avulla opitaan omassa kehossa olemista sekä tilan tekemistä. Aktivoimme siis erilaisia oppimisen osa-alueita, itsekin arkkitehtitaustainen Alatalo selventää.

Yhteisöllisessä toiminnassa hollantilaiset tulevat osaksi saunan tarinaa, vaikka he työskentelevät Hiedanrannassa vain kurssin ajan ja alueen kehitys jatkuu.

– Opiskelijat kokevat tekevänsä merkityksellistä työtä. Täällä myös tutustutaan ja ystävystytään eikä asiasta jäädä irralliseksi.

Delftin puurakentamisen opettaja Alberto Altés Arlandis ja Tampereen yliopiston arkkitehtuurin professori Panu Lehtovuori saivat yhteistyöllään hollantilaiset mukaan Hiedanrannan kehitysohjelmaan. Opiskelijat osallistuivat professori Lehtovuoren järjestämään seminaariin, ja opintojaksoa täydentävät vierailut sekä kurssin liike-teemaa havainnollistavat tanssityöpajat.

Opiskelijat oppivat projektissa rakentamalla.

Tulevaisuuden kaupunki tehdään yhdessä

Ketterä kaupunki -hanke on ollut alusta lähtien mukana Hiedanrannan yhteisöllisen saunan suunnittelussa. Keväästä 2017 projektia on työstetty yhdessä vapaaehtoisten, Tampereen kaupungin ja Hiedanrannan kehitysohjelman kanssa. Kesän rakennusvaiheessa mukana ovat myös yritysyhteistyön kumppanit. Opiskelijaryhmää ja talkoolaisia ohjaavat Pirkanmaan Kaarikoirat -yhdistyksen puurakentajat.

Tutkimushanke kerää rakennusprojektin vaiheista tietoa ja materiaalia tutkimukseen. Ympäristöpolitiikan tutkija Elina Alatalo on kollegansa Mikko Kyrönviidan kanssa perehtynyt paikkojen ja tyhjien tilojen aktivoimiseen paikallisten yhteisöjen avulla.

– Tutkimme millaisilla käytännöillä tulevaisuuden kaupunkia voidaan tehdä yhdessä. Saunaprojektissa saamme tietoa uusista yhteistyömalleista ja rooleista. Samalla tehdään toimintasuosituksia kaupungille siitä, miten se voi mahdollistaa kaupungin yhteisöllisen kehittämisen.

Ketterä kaupunki on vuosina 2016–2019 toteutettava Suomen Akatemian Strategisen Tutkimuksen hanke. Sen keskiössä on kaupunkilaisen rooli kaupunkikehittämisessä ja muutoksessa.

Hiedanrannan saunasta tulee kaikille avoin ja maksuton, paikallisiin yhteisöihin sitoutunut elämys. Käyttöönottoa kannattaa seurata Ketterä kaupunki -hankkeen verkkosivuilta, josta löytyvät myös viitteet toimintaan sosiaalisessa mediassa. Rakentaminen ei suinkaan pääty saunaan. Jatkoideana tekijöiden mielessä on jo terassin reuna, jossa voi skeitata.

Hiedanrantaan rakennetaan kaikille avointa puusaunaa terasseineen (Kuva: Jonne Renvall).
Kaupunkiin tehdään yhteisöllisesti kaikille avoin elämys.

Teksti: Mikko Korhonen
Kuvat: Jonne Renvall