Hevosyrittäjän arki on vaativaa – Potkua Pirkanmaalle antaa tukea

Julkaistu 25.10.2019
Tampereen ammattikorkeakoulu
Piia Tarnanen_Potkua Pirkanmaalle
Pirkanmaa on aktiivinen hevostoiminnan keskus, mikä näkyy alueen tallien lukumäärässä. Hevosalan yrittäjien hyvinvointia tukevia kehittämisohjelmia ei ole ollut juuri tarjolla. Tampereen ammattikorkeakoulun koordinoima Potkua Pirkanmaalle -hanke tulee tarpeeseen.

Vuonna 2018 alkaneessa hankkeessa pirkanmaalaisille hevosyrittäjille tarjotaan monipuolinen ohjelmapaketti: koulutuksia osaamisen kehittämiseen ja henkisen hyvinvoinnin parantamiseen, hyvinvointimittauksia, pienryhmä- ja yksilökeskusteluja psykologin kanssa sekä vertaistukea muiden yrittäjien kanssa.

Kohderyhmämme on varsin laaja aina kengittäjistä eläinlääkäreihin. Hankkeen eri koulutustilaisuuksiin on tähän mennessä osallistunut lähes 50 pirkanmaalaista hevosalan yrittäjää tai yrittäjäksi aikovaa, projektipäällikkö Piia Tarnanen TAMKista kertoo.

Valtakunnallisessa vertailussa Pirkanmaa näyttäytyy aktiivisena alueena. Maakunnassa toimii noin 120 hevostallia, joka on kaksinkertainen määrä verrattuna esimerkiksi Kanta-Hämeessä toimivien tallien määrään (lähde: hippolis.fi).

Potkua Pirkanmaalle_ryhmäkuva

Kuva: Talliyrittäjän fysiikka -koulutuksessa lokakuussa TAMKin fysioterapeuttikoulutuksen lehtori Ilkka Piiroinen (oikealla) kertoi hevosihmisen ravitsemuksesta ja hyvinvoinnista.

Hevosyrittäjällä pitkät päivät

Yrittäjän aikataulu on usein kiireinen ja vaatii sovittelua, jotta voi irrottautua tilaisuuksiin. Tämä on huomioitu koulutusten suunnittelussa.

– Suurin osa hevosyrittäjistä on pienyrittäjiä. He tekevät mahdollisimman paljon itse ja todella pitkiä työpäiviä. Koulutusten jälkeen yrittäjillä onkin usein kiire iltatalleille hevosia ruokkimaan, Tarnanen sanoo.

Talliyrittäjille tehtiin alkukartoitus, johon vastasi kaikkiaan 32 alan yrittäjää. Pirkanmaalaiset hevosyrittäjät kertoivat tärkeimmiksi tarpeikseen saada uutta osaamista henkisen hyvinvoinnin vahvistamiseen, yrityksen talouteen ja tukimuotoihin sekä erilaisiin energiaratkaisuihin. He kuvasivat vastauksissaan työnsä rankkuutta, mutta kokivat työnsä kuitenkin erittäin merkitykselliseksi. Yrittäjät eivät kritisoineet työn määrää, vaan ennemminkin taloudelliset paineet sekä haastavat olosuhteet aiheuttavat heille uupumusta.

– Kaikki halukkaat ovat voineet osallistua Firstbeat-hyvinvointimittaukseen ja saada palautetta kuormittuneisuudestaan, palautumisestaan, liikunnan terveysvaikutuksista ja arjenhallinnasta, Tarnanen sanoo.

Potkua Pirkanmaalle_Kati Mallat

Kuva: Hevosyrittäjä Kati Mallat ja Piia Tarnanen

Hevosyrittäjä jo toisessa polvessa

Kati Mallat toimii hevosyrittäjänä Virroilla. Mallatin Ratsutila tarjoaa ratsastusta, hevosten kilpailuttamista, valmennusta, ratsastuskoulutunteja sekä hevosille täysihoitopaikkoja. Yrityksessä on yksi ulkopuolinen tallityöntekijä ja osa-aikainen ratsastuksenohjaaja.

Mukana yrityksessä ovat myös tytär Maiju ja Kati Mallatin eläkeikäinen äitikin muutaman tunnin päivässä. Ratsutila on siirtynyt Kati ja Maiju Mallatille sukupolvenvaihdoksen jälkeen.

Kati Mallatin mielestä hevosyrittäjän työssä haastavinta on ajankäytön hallinta. Vuorokaudessa ei aina ole tunteja tarpeeksi.

Koulutuksista hän kokee saaneensa monenlaista tukea. Aiheet lakitietoudesta, yrittäjän fysiikasta, kuormituksesta ja oman hyvinvoinnin merkityksestä ovat olleet hyödyllisiä ja tarpeellisia. Myös muiden kollegoiden kohtaaminen on arvokasta. Mallat on osallistunut psykologin vetämiin pienryhmiin.

– Koska moni meistä hevosyrittäjistä tekee tätä työtä aika yksin, niin vertaistuki ja toisten tapaaminen on tärkeää.

On myös yksi aihe, josta lähes kaikki koulutukseen osallistuvat hevosyrittäjät Mallatin tavoin kaipaavat lisää tietoa.

– Sosiaalinen media on minun ikäluokalleni vieras, enkä ole perehtynyt siihen. Odotan mielenkiinnolla tätä koulutusta.

Potkua Pirkanmaalle

Kaksivuotisen Potkua Pirkanmaalle -hankkeen tavoitteena on pirkanmaalaisten hyvinvointiyrittäjien henkisen hyvinvoinnin parantaminen ja osaamisen lisääminen. Hanketta rahoittaa EU:n maaseudun kehittämisen maaseuturahasto. Lisäksi mukana sponsoreina on 16 hevosalan tai siihen läheisesti liittyvää yritystä.

Hankkeen nettisivut: https://potkuapirkanmaalle.fi/

Lähde: Tiina Brandt: Hevosyrittäjän henkinen hyvinvointi

Teksti: Arja Hautala
Kuvat: Saara Lehtonen