Hervannan kampukselle langaton sensoriverkko tutkimuksen, testauksen ja opetuksen käyttöön

Julkaistu 30.8.2019
5Gforce
Langattoman sensoriverkon laitteet ovat hyvin kompakteja. Kuva: Joonas Säe
Tampereen yliopiston sähkötekniikan yksikkö ja Wirepas Oy ovat kehittämässä laajaa langatonta sensoriverkkoa Tampereen yliopiston Hervannan kampukselle. Verkko käyttää Wirepasin kehittämää verkkoprotokollaa ja se mahdollistaa verkossa olevien laitteiden keskenäisen kommunikaation.

Tampereen yliopisto ja Wirepas tekevät yhteistyötä Business Finlandin rahoittamassa 5G-FORCE -projektissa. Projekti kehittää ja rakentaa 5G-testiverkkoja yliopistoille ja tarjoaa yrityksille mahdollisuutta testata tuotteita ja palveluja näissä testiympäristössä. Osa projektista keskittyy massiivisiin koneyhteyksiin (massive machine type communications, mMTC), jotka mahdollistavat suuren määrän verkkoon kytkettäviä laitteita.

Uusi, koko kampuksen laajuinen mesh-verkko mahdollistaa helpon tavan lisätä uusia sensoreita eri tarkoituksiin, kuten lämpötilan mittaamiseen toimistoista, liiketunnistukseen käytäviltä tai jopa älyvalaistusjärjestelmiä hyvin pienten laitteiden avulla.

–  Uusi mesh-verkko helpottaa sensoreiden lisäämisen ilman johtoja. Sen avulla on mahdollista lisätä älykkään kodin toiminnallisuuksia vanhoihin rakennuksiin, kertoo Joonas Säe, tutkijatohtori sähkötekniikan yksiköstä.

–  Verkon peittoa on lisäksi helppo laajentaa. Ei tarvita muuta kuin uusia sensoreita lähelle olemassa olevaa peittoa ja verkko laajenee automaattisesti, Säe jatkaa.

Verkkoa laajennetaan edelleen

Viime viikolla Hervantaan asennettiin Salsompin valmistamia, Wirepasin mesh-verkkoprotokollalla toimivia, pistokkeita yliopiston käytäville ympäri kampusta. Verkossa on sata laitetta, jotka toimivat lyhyellä viiveellä ja mahdollistavat siten nopean sensoriverkon koko kampukselle. Verkon topologia muistuttaa ketjua ja sillä on aluksi vain yksi yhdysväylä internetiin ketjun toisessa päässä, mikä tekee koko mesh-verkon toiminnasta mielenkiintoisen. Kampuksenlaajuisen verkon lisäksi Tietotaloon on asennettu kesän aikana toinen mesh-verkko, jossa on yli 150 laitetta useammalta eri laitevalmistajalta. Verkko pystyy mittaamaan lämpötilaa, suhteellista ilmankosteutta ja ilmanpainetta. Kaikkien laitevalmistajien, tällä hetkellä Treonin, Sensoanin, Salsompin ja Ruuvitagin, laitteet hyödyntävät Wirepasin mesh-verkkoprotokollaa.

–  Seuraavaksi tarkoitus on yhdistää eri verkot ja laajentaa niitä entisestään, aluksi yli 200 uudella laitteella. Tämän jälkeen verkko liitetään Hervannan kampukselle tulevaan 5G-testiverkkoon, jotta päästään testaamaan miten mMTC-toiminnallisuuksien lisääminen 5G:n päälle toimii, Joonas Säe sanoo.

–  5G-verkon yli toimiva langaton sensoriverkko mahdollistaisi näin helpon tavan lisätä sensoriverkko niillekin alueille, joihin ei ole saatavilla perinteisiä kiinteitä yhteyksiä, mutta jotka voisivat silti toimia pienellä latenssilla esimerkiksi kriittisimmissä käyttötarkoituksissa, Säe selittää.

Miten mukaan?

Oppilaat pääsevät käsiksi mesh-verkkoon opetuksen kautta lähitulevaisuudessa. Yritysyhteistyö mesh-verkon kanssa on mahdollista Wirepasin edustajan Juho Pirskasen kautta.

Lisätiedot:
Joonas Säe, Tampereen yliopisto, puh. 040 844 7907, joonas.sae [at] tuni.fi