Hanna Kuusela Tieto-Finlandia-ehdokkaaksi

Julkaistu 8.11.2019
Hanna Kuusela
Akatemiatutkija Hanna Kuusela on ehdolla tietokirjallisuuden Finlandia-palkinnon saajaksi.
Tampereen yliopistossa työskentelevä akatemiatutkija Hanna Kuusela on tietokirjallisuuden Finlandia-palkintoehdokkaana teoksellaan Huipputuloiset, jonka hän on kirjoittanut yhdessä Helsingin yliopiston viestinnän professori Anu Kantolan kanssa.

Suomen Kirjasäätiön asettama palkintoraati valitsi tänä vuonna kuusi teosta kilpailemaan tietokirjallisuuden Finlandia-palkinnosta, joka jaetaan keskiviikkona 27. marraskuuta samassa tilaisuudessa kaunokirjallisuuden sekä lasten- ja nuortenkirjallisuuden palkintojen kanssa.

Palkintoraadin mukaan Hanna Kuuselan ja Anu Kantolan teos Huipputuloiset – Suomen rikkain promille (Vastapaino) esittelee levollisen kriittisesti mutta arvottamatta Suomen rikkaimman promillen ajatusmaailmaa, valtakytköksiä, asenteita sekä pessimismin ja optimismin aiheita ja laajenee syväluotaavaksi yhteiskunnalliseksi analyysiksi. Onnistuneesti popularisoitu haastattelututkimus saa valintaraadin mukaan lukijan pohtimaan sekä eriarvoistumisen henkistä taustaa, että hyvinvointiyhteiskunnan tulevaisuutta globaalisti liikkuvan rahan maailmassa.

Tietokirjallisuuden Finlandia-palkinto on Suomen Kirjasäätiön jakama tunnustus ansiokkaalle suomalaiselle yleistajuiselle tietokirjalle, jonka voidaan katsoa merkittävästi edistävän lukijoiden kiinnostusta kerronnaltaan taidokkaaseen tietokirjallisuuteen. Palkinto on suuruudeltaan 30 000 euroa.

Suomen Kirjasäätiö asettaa vuosittain kolmijäsenisen valintalautakunnan, jonka tehtävänä on nimetä vähintään kolme ja enintään kuusi ehdokasta palkinnonsaajaksi, sekä henkilön, joka valitsee nimetyistä ehdokkaista lopullisen palkinnonsaajan. Kilpailuun voivat osallistua teokset, jotka on julkaistu edellisen kilpailun ehdokasasettelu määräpäivän ja kuluvan vuoden määräpäivän välisenä aikana.

Finlandia-palkinto perustettiin vuonna 1984, jolloin siitä kilpailivat kaunokirjallisuuden ohella myös tietokirjat. Vuonna 1989 tietokirjoille perustettiin oma Finlandia-palkintonsa.

Vuoden 2019 tietokirjallisuuden Finlandia-ehdokkaat:

Jokiranta, Anssi & Juntti, Pekka & Ruohonen, Anna & Räinä, Jenni: Metsä meidän jälkeemme (Like)

Kantola, Anu & Kuusela, Hanna: Huipputuloiset – Suomen rikkain promille (Vastapaino)

Ropponen, Ville & Sutinen, Ville-Juhani: Luiden tie – Gulagin jäljillä (Like)

Roselius, Aapo & Silvennoinen, Oula: Villi itä (Tammi)

Sergejeff, Andrei: Egyptin historia – Kleopatran ajasta arabikevääseen (Gaudeamus)

Tervonen, Taina & Autio, Anna: Hukkuneet (S&S)

Tietokirjallisuuden Finlandia-palkinto Suomen Kirjasäätiön sivuilla