Hanna Kuusela alkaa tutkia pohjoismaisten eliittien suhdetta hyvinvointivaltion arvoihin

Julkaistu 14.12.2021
Hanna Kuusela
Mediakulttuurin dosentti, akatemiatutkija Hanna Kuusela Tampereen yliopistosta on saanut rahoituksen tutkimukseen, jossa selvitetään pohjoismaisten eliittien suhtautumista hyvinvointivaltion perustana oleviin arvoihin. Hanke on yksi Tulevaisuuden haasteet Pohjolassa -tutkimusohjelmasta rahoitetuista 11 tutkimusprojektista.

Tulevaisuuden haasteet Pohjolassa on seitsenvuotinen tutkimusohjelma, joka rahoittaa humanistista ja yhteiskuntatieteellistä tutkimusta Pohjoismaissa. Ohjelma suuntautuu 2000-luvun suuriin yhteiskunnallisiin haasteisiin sekä siihen, miten ne ymmärretään ja käsitellään pohjoismaisissa yhteiskunnissa.

Kuuselan hanke Keeping New Money on Board. The New Nordic Wealth Elites and the Future of the Welfare Mode, (Uuden rahan pitäminen matkassa. Uudet varakkaat eliitit Pohjoismaissa ja hyvinvointimallin tulevaisuus) tutkii uusia varakkaita eliittejä, erityisesti IT- ja finanssieliittejä, ja heidän asennettaan pohjoismaisen hyvinvointivaltion perustana oleviin arvoihin. Tulevatko nämä eliitit muuttamaan tai haastamaan pohjoismaista mallia ja sen tunnusmerkkejä, kuten korkeaa verotusta ja suurta julkista sektoria?

Kuusela johtaa Tampereen yliopistossa toteutettavaa hanketta. Hankkeen tutkijat tulevat Suomesta, ja Ruotsista ja he ovat erikoistuneet sosiologiaan, viestintätutkimukseen, kulttuurintutkimukseen ja yrityshallintoon. Yhteistyökumppaneina ovat professori Anu Kantola Helsingin yliopistosta ja dosentti Mikael Holmqvist Tukholman yliopistosta. Hankkeelle myönnettiin 900 000 euroa kolmelle vuodelle ja yhdeksälle kuukaudelle.

Tulevaisuuden haasteet Pohjolassa -tutkimusohjelma sai kevään aikana 449 hakemusta. Valittuja yhtätoista tutkimusta rahoitetaan kaikkiaan noin 10,5 miljoonalla eurolla.

Tutkimusohjelmaa rahoittavat seuraavat suomalaiset säätiöt ja yhdistykset: Svenska litteratursällskapet i Finland, Svenska kulturfonden, Suomen Kulttuurirahasto ja Stiftelsen Brita Maria Renlunds minne, sekä ruotsalaiset säätiöt Riksbankens Jubileumsfond ja Familjen Kamprads stiftelse.