Haku ammatillisiin opettajankoulutuksiin alkaa

Julkaistu 12.12.2022
Tampereen ammattikorkeakoulu
Kaksi hymyilevää naista seisoo rakennuksen katolla aurinkoisena päivänä.
Ammatillisten opettajankoulutusten haku alkaa tammikuussa 2023. TAMKin Ammatillisen opettajakorkeakoulun TAOKin hakukohteita ovat ammatillinen opettajankoulutus, erityisopettajankoulutus ja opinto-ohjaajankoulutus. Haku tapahtuu Opintopolun kautta, mutta opinto-ohjaajankoulutukseen valinnat tehdään ensimmäistä kertaa valintakurssin avulla.

TAMK Ammatillisen opettajakorkeakoulun (TAOK) järjestämien ammatillisten opettajankoulutusten seuraava hakuaika on 3.–19.1.2023 (haku päättyy kello 15.00). Haussa voit hakea ammatilliseen opettajankoulutukseen, ammatilliseen erityisopettajankoulutukseen sekä ammatilliseen opinto-ohjaajankoulutukseen.

Ammatillisessa opettajankoulutuksessa opinnot voi tehdä suomeksi tai englanniksi tai vaikka kokonaan verkossa. Lähiohjausta järjestetään Tampereella, Porissa, Seinäjoella ja Itä-Suomessa (Lappeenranta ja Savonlinna). STEM-aineiden opettajille on myös oma ryhmänsä.

Ammatillisen erityisopettajankoulutuksen puolella järjestetään yhdessä Tampereen yliopiston kanssa Erityispedagoginen osaaminen 25 op -opintokokonaisuus. Sen monipuolinen sisältö mahdollistaa erityispedagogiikan opiskelun jatkamisen Jyväskylän tai Helsingin yliopistoissa. Koulutus antaa pätevyyden toimia erityisopetuksen tehtävissä ammatillisessa koulutuksessa. Se soveltuu hyvin myös kolmannen sektorin toimijoille sekä opettajille, jotka haluavat saada uutta näkemystä ja työkaluja omaan opetustyöhönsä.

Ammatillinen opinto-ohjaajankoulutus tekee yhteistyötä erityisopettajankoulutuksen ja kolmannen sektorin toimijoiden kanssa. Opintojakso ”Ohjaus ja tuki osallisuuden rakentajana” haastaa opiskelijat tekemään yhdessä vaikuttavia tekoja monialaisena yhteistyönä. Ammatilliseen opinto-ohjaajankoulutukseen valinnat tehdään nyt ensimmäistä kertaa valintakurssin perusteella. Näin esimerkiksi aiempi opinto-ohjaajan kokemus ei nouse niin merkittävään rooliin valinnassa. Verkkokurssi on aikataulutettu, mutta ei reaaliaikainen. Sen voi tehdä hyvin myös työn ohessa. Valintakurssi hyväksiluetaan valituilla osaksi opintoja voimassa olevan opetussuunnitelman mukaisesti.

Ammatillisissa opettajaopinnoissa opiskelu on tiimimäistä. Opiskeluun kuuluu verkkopäiviä sekä (verkkototeutusta lukuun ottamatta) myös lähipäiviä. Opiskelu onnistuu hyvin työn ohessa. Aiempaa osaamistaan voi hyödyntää ja nivoa opinnot omaan työhönsä. Silti kannattaa varautua huolelliseen omien opintojen suunnitteluun ja aikataulutukseen.

Haku kaikkiin ammatillisiin opettajankoulutuksiin tapahtuu opintopolku.fi-palvelussa. TAMKin lisäksi ammatillista opettajankoulutusta tarjoavat neljä muuta ammatillista opettajakorkeakoulua, jotka ovat Haaga-Helian, Hämeen, Jyväskylän ja Oulun ammatilliset opettajakorkeakoulut.

Hakuasioissa ota yhteyttä TAOKiin:
p. 0294 520 450, taok.tamk [at] tuni.fi (taok[dot]tamk[at]tuni[dot]fi)

Ammatilliset opettajankoulutukset

TAOKin hakukohteet Opintopolussa: