Genomiikasta ja täsmähoidoista etsitään apua lasten leukemiaan

Julkaistu 25.11.2021
viitekuvassa valkotakkinen mies mikroskoopin äärellä
Lääketieteen ja terveysteknologian tiedekunnan Research Day järjestetään tänä vuonna kahden aamupäivän tapahtumana.
Lasten akuutin leukemian hoidon suurimmat nykyiset haasteet ovat huonoennusteisten potilasryhmien hoito ja kemoterapian lyhyt- ja pitkäaikaiset vaikutukset DNA:han, kertoi dosentti Olli Lohi torstaina MET Research Dayn pääluennossaan, joka käsitteli lasten leukemian genomiikkaa ja täsmähoitoa. Genomiikka ja täsmähoidot ovat keskeiset keinot, joiden avulla tutkijat pyrkivät vastaamaan näihin haasteisiin.

Lohi on Tampereen yliopiston Lasten, nuorten ja äitien terveyden tutkimuskeskuksen TamCAMin  tutkimusjohtaja ja Tampereen yliopistosairaalan osastonylilääkäri.

Akuutti leukemia on lasten yleisin syöpä. Sen tavanomaisin muoto, akuutti lymfoblastinen leukemia (ALL), saa alkunsa varhaisista imusolulinjan soluista ja puhkeaa yleensä 2-5-vuoden iässä. Tauti on yleensä hyvin parannettavissa, mutta toisinaan hoidot tehoavat hitaasti ja silloin taudin uusiutumisriski kohoaa.

Tutkijoiden tavoitteena on ollut kehittää täsmähoitoja erityisesti niille potilaille, joiden taudin uusiutumisriski on korkea. Tutkimuksissa on esimerkiksi analysoitu syöpäsolujen piirteitä ja hoitovastetta ja tunnistettu uusi säätelijägeeni, jonka ilmentyvyys on korkea leukemiasoluissa.

—Tällä hetkellä viimeistelemme tutkimusta, jossa olemme etsineet toimivia lääkeyhdistelmiä vaikeahoitoisiin T-soluleukemioihin. Lisäksi olemme tunnistaneet perimäainekseen liittyviä piirteitä, jotka selittäisivät leukemiasolujen lääkeresistenssiä ja lisääntynyttä uusiutumistaipumusta, kertoo Lohi.

— Vaikka lasten leukemian hoito on nykyään tehokasta ja valtaosa potilaista voidaan pysyvästi parantaa, kehitystyötä tarvitaan, jotta jokainen potilas voitaisiin parantaa ja hoidosta syntyvät haittavaikutukset minimoida, summaa Lohi.

Research Day kokoaa METin tutkijat yhteen

Lääketieteen ja terveysteknologian tiedekunnan (MET) perinteinen Research Day kokoaa torstaina ja perjantaina yhteen tiedekunnan kliinisen lääketieteen, biolääketieteen ja lääketieteen teknologian tutkijat. He esittelevät tutkimustaan, verkostoituvat ja löytävät mahdollisesti uusia yhteistyökumppaneita.

Pääpuhujina ovat tänä vuonna Olli Lohen lisäksi Oxfordin yliopiston laskennallisen biologian professori Blanca Rodriguez ja täsmänanolääketieteen professori Dan Peer Tel Avivin yliopistosta.

Rodriguezin luennon otsikkona on Towards Precision Cardiology with In Silico Clinical Trials and Digital Twins. Peer kertoo aiheesta The RNA Revolution: from Vaccines to Genome Editing.

Ohjelmassa on kahtena aamupäivänä 15 kymmenen minuutin tutkimusesittelyä ja yli sata pitchausta eri aloilta.

Kuva: Jonne Renvall