Hyppää pääsisältöön

Game of Thronesin jälkeen fantasia ei enää ole entisellään

Julkaistu 10.5.2019
Tampereen yliopisto
Jon Snow ja Daenerys Targaryen
Jon Snow ja Daenerys Targaryen ovat romanttisesti kytköksissä, vaikka ovatkin läheistä sukua toisilleen. Game of Thronesille tyypillisesti tieto sukulaisuussuhteesta on paljastunut vähitellen. Synkkää Jon Snow –hahmoa näyttelee Kit Harington ja lohikäärmeellä ratsastavaa kuningatarta Emilia Clarke.
Huippusuosittu Game of Thrones –sarja lähestyy loppuaan. Sarja on muuttanut käsityksiä fantasiasta ja kasvattanut ympärilleen aktiivisen fanikulttuurin sekä uuden fantasiasta kiinnostuneen sukupolven. Huomio! Tämä juttu sisältää spoilereita Game of Thrones –televisiosarjan viimeisestä kaudesta.

Game of Thrones on luultavasti kaikkien aikojen suosituin televisiosarja. Fantasiamaailmaan sijoittuvan sarjan kahdeksas ja viimeinen tuotantokausi on parhaillaan käynnissä, ja miljoonat katsojat jännittävät tarinan loppuratkaisua.

Väitöskirjatutkija Markus Laukkanen tutkii nykyaikaisen fantasiafiktion ilmentymiä osana internetajan kulttuuria. Laukkanen on käsitellyt muun muassa sitä, miten yleisön rooli on muuttunut Game of Thronesin kaltaisissa kertomuksissa fanien aktiivisen toiminnan myötä.

– Game of Thronesin merkitystä fantasiagenrelle ja televisiolle on vaikea liioitella. Näin isoa ilmiötä ei kovin usein tule, Laukkanen sanoo.

Televisiosarja ei ole miellyttänyt kaikkia kirjojen ystäviä

Televisiosarja perustuu palkitun fantasiakirjailija George R. R. Martinin kirjasarjaan Tulen ja jään laulu. Sarjan ensimmäinen osa Valtaistuinpeli julkaistiin jo vuonna 1996. Fanien malttamattomasti odottama The Winds of Winter on saagan seuraava osa, jota kirjailija on työstänyt jo useamman vuoden ajan. Kirjasarjan päätösosalle George R.R. Martin on antanut tittelin A Dream of Spring.

– Kirjoissa on omat temaattiset linjansa. Kun televisiosarja siirtyi pois näistä, sarjan tekijöiden visio erosi kirjasarjan linjoista, Laukkanen toteaa.

Kirjailija oli itse tiiviisti mukana televisiosarjan ensimmäisillä kausilla. Hän esimerkiksi käsikirjoitti yhden jakson kautta kohden. Viimeisten kausien aikana Martin on kuitenkin jättäytynyt pois sarjan tuotantotiimistä ja keskittynyt kirjoitustyöhönsä. Hän on kuitenkin kertonut keskustelleensa sarjan tuottajien kanssa tarinan pääkohdista.

– Yleisössä on esitetty mielipiteitä, että sarja ei enää viimeisillä kausilla ole ollut yhtä nokkela kuin aiemmin. Fanien luottamus siihen, että nokkeluus säilyisi päätöskaudella, ei ole korkealla. Esimerkiksi dialogi ei enää ole ollut samalla tasolla kuin sarjan alussa. Toisaalta sarjassa on ollut todella paljon muuta hyvää, esimerkiksi visuaalisuus ja erikoistehosteet ovat huippuluokkaa, Laukkanen toteaa.

Markus Laukkanen
Markus Laukkanen tutkii, kuinka yleisön rooli on muuttunut aktiivisten fanien myötä.

Aika oli kypsä fantasiaspektaakkelille

Väkivallan ja seksuaalisen sisällön takia sarja ei ehkä sovi aivan perheen pienimmille. Suurimman suosion sarja on saavuttanut nuorten aikuisten parissa.

– Sarjan fanien kohdalla on toteutunut eräänlainen täydellinen myrsky. Se ikäluokka, joka oli sarjan alkaessa siirtymässä aikuisuuteen, oli jo aiemmin oppinut lukemaan ja katsomaan fantasiaa. Sama ikäluokka kasvoi Harry Potter -kirjojen ja elokuvien parissa. Myös Sormusten herra -trilogia on osa samaa ilmiötä, Laukkanen sanoo.

Harry Potterissa ja Sormusten herrassa käsitellään myös vakavia teemoja, mutta Game of Thrones siirsi fantasiaa selkeämmin poliittisempaan suuntaan. Sarjan parasta antia ovat olleet monimutkaiset ihmissuhteet ja konfliktit.

– Game of Thrones on luonut suuren yleisön silmissä formaatin sille, mitä aikuisten fantasia tarkoittaa. Sarjan suosio on selvästi saanut paljon uusia ihmisiä lukemaan fantasiaa, Laukkanen kertoo.

Laukkanen itse katsoi ensin kaksi kautta televisiosarjaa ennen kuin luki Tulen ja jään laulu -kirjasarjan.

– Tämä on hyvin yleinen tapa, jolla ihmiset ovat tutustuneet kirjoihin, Laukkanen toteaa.

Enemmän kuin televisiosarja

Sarjan suosion kasvu on tapahtunut samaan aikaan netin striimauskulttuurin kanssa. Netti on mahdollistanut uudenlaisen fanikulttuurin synnyn, jossa fanit voivat luoda itse sarjaan liittyvää sisältöä ja jakaa sitä helposti.

– Game of Thrones on muuttunut pelkästä televisiosarjasta eräänlaiseksi tapahtumatelevisioksi. Sarja on saavuttanut populaarikulttuurissa niin suuren aseman, että jos joku ei katso sarjaa, hän voi helposti tuntea itsensä ulkopuoliseksi, Laukkanen sanoo.

Sarjan ympärille on kasvanut pääasiassa netissä toimiva yhteisö, jonka jäsenet spekuloivat sarjan tapahtumia, kirjoittavat fanifiktiota ja järjestävät tapahtumia.

Myös perinteinen media on huomioinut sarjan suosion.

– Isot kansainväliset mediat seuraavat sarjaa erittäin tarkasti. Heti uuden jakson jälkeen monissa suurissa sanomalehdissä on analyysi jakson tapahtumista ja niiden merkityksestä. Tällaiseen asemaan päätyminen on harvinainen saavutus televisiosarjalle, Laukkanen toteaa.

Game of Thronesin viimeinen kausi on parhaillaan käynnissä. Laukkanen uskoo, että sarjan ympärille kasvanut yhteisö jatkaa kulkuaan myös viimeisen jakson jälkeen.

– Epäilen vahvasti, että fanitoiminta ei ole ohi, kun viimeinen jakso on nähty. Nykypäivänä netissä toimiva yhteisö on hyvin aktiivista ja verkostoitunutta. Se on luultavasti valmis ottamaan jonkun toisen sarjan omakseen, kun Game of Thrones päättyy, Laukkanen kertoo.

Esimerkiksi toinen HBO:n menestyssarja Westworld näyttää olevan suunnattu juuri samalle kohdeyleisölle.

– Näiden kahden sarjan faniyhteisöissä vaikuttaa olevan paljon päällekkäisyyttä, Laukkanen toteaa.

White walkers
Valkoiset kulkijat ovat tarinan synkkä vastavoima, joka uhkaa kaikkea elollista.

Game of Thrones -sarjan menestys näkyy viihdemarkkinoilla

HBO:n tuottama televisiosarja on ollut tuotantoyhtiölle suuri taloudellinen panostus. Valtavan näyttelijäkaartin lisäksi sarja on vaatinut monta kuvauspaikkaa ympäri Eurooppaa ja huiman erikoistehostebudjetin.

Rahallinen panostus on kuitenkin ollut kannattava. Game of Thronesin menestyksen rohkaisemana HBO suunnittelee jo muutamaa Westerosin maailmaan sijoittuvaa spin-off-sarjaa.

– Kun sarjaa alettiin tehdä, HBO oli varmasti tietoinen siitä, että tällaiselle aikuisille suunnatulle fantasialle on tilausta. On mielenkiintoista seurata, miten muut tuotantoyhtiöt pyrkivät samoille markkinoille. Tuotannossa on jo monia valtavia sarjoja, Laukkanen kertoo.

HBO:n lisäksi esimerkiksi Amazon ja Netflix suunnittelevat parhaillaan omia fantasiamaailmoihin sijoittuvia tuotantojaan.

Fantasiamaailman pelisäännöt laitettiin uusiksi

Ennalta-arvaamattomuus ja yllätyksellisyys ovat olleet ehkäpä sarjan suurimmat menestystä selittävät tekijät: Katsojat eivät ole koskaan voineet olla varmoja siitä, kuka sarjan hahmoista selviää jaksosta hengissä. Sarjassa ei myöskään ole yhtä selkeää päähahmoa, jonka ympärille tarina rakentuisi.

– Tämä on ollut Martinin modus operandi. Hän on ottanut perinteiset fantasiagenren odotukset ja vääntänyt niitä uusiin suuntiin, Laukkanen kertoo.

Televisiosarja on Laukkasen mukaan pyrkinyt tietoisesti haastamaan käsityksiä fantasiagenrestä.

– Fantasialla genrenä on ollut maine geneerisenä ja ennalta-arvattavana kirjallisuudenlajina. Fantasia on myös aiemmin koettu ehkä hiukan lapselliseksi fiktion lajiksi. Game of Thrones -sarjassa tätä näkemystä lähdettiin tietoisesti purkamaan. Ensimmäisillä kausilla fantasiaan liittyviä elementtejä oli vähemmän, pääpaino oli politiikassa ja ihmissuhteissa. Etenkin kahdella viimeisellä kaudella fantasiaa on sitten ollut todella paljon, Laukkanen sanoo.

The Hound
Sandor Clegane on yksi harvoista hahmoista, jotka ovat olleet mukana sarjan jokaisella kaudella.

Rima on noussut uusiin korkeuksiin

Game of Thronesin suosio on näkynyt myös laajemmin fantasiakirjallisuudessa. Fantasiaa julkaistaan aiempaa enemmän, ja monien kirjailijoiden ura on lähtenyt uuteen nousuun. Sarjan merkitys näkyy myös lukijoiden odotuksissa.

– Käsitykset ja odotukset ovat muuttuneet. Game of Thrones on nostanut standardeja. Fantasia ei voi enää olla samanlaista, mitä se oli vaikkapa parikymmentä vuotta sitten. Myös kirjailijoiden kunnianhimo on noussut, Laukkanen kertoo.

Muutos fantasiagenressä oli nähtävillä jo 1990-luvulla, kun George R.R. Martin ja muutamat muut kirjailijat alkoivat siirtää tarinoiden tematiikkaa uuteen suuntaan.

– Suuren yleisön silmissä tämä muutos kulminoituu Game of Thrones -sarjaan, ja George R.R. Martin on tuon muutoksen symboli. Mutta monet muutkin kirjailijat ovat olleet mukana tekemässä tätä muutosta, Laukkanen toteaa.

Fantasiakirjallisuuden ystäville sarjan menestys lupaa hyvää. Kustantamot ovat havainneet genren potentiaalin, ja kasvamassa on kokonainen uusi kirjailijasukupolvi, jota Game of Thrones on inspiroinut.

– En usko, että fantasia palaa enää vanhoihin aikoihin. Se mitä ihmiset lukevat nyt, vaikuttaa siihen, mitä kirjoitetaan tulevaisuudessa. Game of Thrones on muuttanut käsityksiä siitä, mitä fantasiasta ajatellaan, Laukkanen toteaa.

Kuka saa rautavaltaistuimen?

Sarjan fanit ympäri maailmaan pohtivat parhaillaan yhtä kysymystä: kuka lopulta saa rautavaltaistuimen?

Tutkija toivoo, että sarja pysyisi uskollisena itselleen loppuun saakka.

– Jos sarjan lopetus jää jostain syystä vaisuksi, tutkijana minulle riittää kyllä edelleen työtä. Fanina toivoisin kuitenkin, että sarjan tekijät yllättäisivät meidän vielä kerran. Kun kaksi jaksoa on jäljellä, konflikti Cersein ja muiden päähahmojen välillä näyttää olevan pääroolissa. Toivon, että kaiken taustalla olisi jotain muutakin, Laukkanen toteaa.

 

Teksti: Jaakko Kinnunen
Kuvat: Jonne Renvall & HBO/Helen Sloan