Professori Laeticia Petit kehittää fotoniikan lasimateriaaleista uusia ratkaisuja biolääketieteeseen ja ympäristötieteeseen

Julkaistu 11.2.2021
Laeticia Petit on ensimmäinen nainen fysiikan alan professorina Tampereen yliopistossa. Kuva: Jonne Renvall.
Tampereen yliopiston tutkijat kehittävät fotoniikan lasimateriaaleja, jotka avaavat huikeita uusia mahdollisuuksia. Tuore fotoniikan professori Laeticia Petit johtaa hanketta, jossa kehitettävillä ratkaisuilla voidaan havaita mikromuoveja vedestä ja tarkkailla luunmurtumien paranemista ihon läpi ilman röntgeniä.

Käytämme erilaisia lasista valmistettuja materiaaleja joka päivä jopa huomaamattamme, ja uusia tapoja hyödyntää lasia löydetään jatkuvasti. Fotoniikan lasimateriaaleja sovelletaan monessa, mutta erityisen lupaavia ne ovat biolääketieteessä ja ympäristötieteessä.

Professori Laeticia Petit vetää Tampereen yliopiston Photonic Glasses -tutkimusryhmää, joka kehittää lasimateriaaleja fotoniikan ja biofotoniikan sovelluksiin.

– Materiaaleista valmistettuja kuituja ja kalvoja hyödynnetään moninaisissa käyttökohteissa, kuten valokuiduissa, lasereissa, optisissa vahvistimissa, monivärinäytöissä sekä Q-kytketyissä laitteissa, Laeticia Petit kertoo.

Ryhmä kehittää parhaillaan antureita mikromuovien havaitsemiseen vedestä. Osana Suomen akatemian fotoniikan PREIN-lippulaivaa tehtävä tutkimus toteutetaan yhteistyössä Itä-Suomen yliopiston kanssa.

– Alan tutkimus on ensiarvoisen tärkeää, koska mikromuoveja löytyy kaikkialta: meristä, järvistä, juomavedestä ja jopa ihmisten istukoista, Petit mainitsee.

Turun yliopiston tutkijoiden kanssa ryhmä kehittää uudenlaista lasi-implanttiin perustuvaa biokuvantamisen menetelmää.

– Implantti voidaan ladata optisesti ihon läpi, ja kuvantaminen tapahtuu sen ollessa paikoillaan elimistössä. Menetelmä on turvallinen potilaalle, koska implantin ja luun paranemisen tarkkailemiseen ei tarvita röntgenkuvia, Petit kertoo.

Materiaalien koostumuksen, rakenteiden ja ominaisuuksien tutkimus luo pohjaa räätälöityjen sovellusten kehittämiseen. Muutaman vuoden kuluessa Petitin tutkimusryhmä päässee jo kehittämään uusista lasimateriaaleista konkreettisia laitteita.

Tavoitteena innostaa nuoria tieteen pariin

Laeticia Petit on äskettäin nimitetty fotoniikan professoriksi Tampereen yliopiston fysiikan yksikössä. Hän on ensimmäinen nainen fysiikan alan professorina yliopistossa.

Ranskasta kotoisin oleva Laeticia Petit suoritti tohtorintutkintonsa Bordeauxin yliopistossa vuonna 2002. Tämän jälkeen hän jatkoi opintojaan ja työskenteli tutkimuksen apulaisprofessorina USA:ssa. Vuonna 2009 hänet palkattiin töihin Suomeen, nLIGHT-nimiseen yritykseen Lohjalle.

Petitin ura on ollut nousujohteinen: hänet nimitettiin tenure track -tutkijaksi Tampereen yliopistolle vuonna 2016. Hän yleni apulaisprofessoriksi vuonna 2018 ja professoriksi vuoden 2021 alussa. Vuoden 2020 elokuusta Petit on toiminut myös yliopiston kansainvälisen Science and Engineering – kandidaattiohjelman johtajana.

– On erittäin tärkeää, että naiset etenevät merkittäviin asemiin perinteisillä miehisillä aloilla kuten insinööritieteissä ja luonnontieteissä. Heidän esimerkkinsä innostaa ja motivoi tyttöjä opiskelemaan teknisiä aloja, sanoo tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunnan dekaani Martti Kauranen.

Naisopiskelijoiden määrä on kasvanut tasaisesti yliopistoissa ympäri maailmaan, mutta arvioiden mukaan vain 30% tutkijoista on naisia. Laeticia Petitin näkemyksen mukaan naistutkijoiden uranäkymät ovat paranemassa, ja hän toivoo että naisten määrän kasvu yliopistoissa auttaa murtamaan stereotypiaa tieteestä mievaltaisena linnakkeena.

– Minulla oli onnekseni vahva nainen roolimallina tutkijatohtorivaiheessa, ja toivon että voin nyt itse puolestani innostaa uusia osaajia tieteen pariin. Minulle on tärkeää inspiroida opiskelijoita aina kun opetan ja ohjaan heitä, Petit kertoo.

Photonic Glasses -tutkimusryhmään kuuluvat tutkijatohtori Arnaud Lemiere ja Nirajan Ojha , väitöskirjatutkijat Mikko Hongisto ja Reynald Ponte sekä maisteriopiskelijat Nicolas Garcia Arango ja Ali Nadeem ja kandidaattiopiskelijat Vilma Lahti, Otto Linros ja Iisa Aromäki.

Tulevaisuudessa Laeticia Petit haluaa keskittyä biofotoniikkaan, etenkin bioanturitekniikan ja biokuvantamisen tutkimukseen. Tutkimus- ja opetustyön lisäksi Petit hakee aktiivisesti ulkoista rahoitusta ja uusia yhteistyökumppaneita fotoniikan tutkimukselle.

– Uudet yhteistyökumppanit tuovat mukanaan uusia tutkimusavauksia. Olen melko varma, että valon mahdollisuuksia voitaisiin hyödyntää laajemminkin anturisovelluksissa sekä tulehdusten ja syövän hoidossa, Petit arvelee.

Teksti: Anna Aatinen
Kuva: Jonne Renvall