FITech tarjoaa ilmaisen kurssikokonaisuuden verkossa – digiloikan voi aloittaa ohjelmoinnin, datan ja sovellusten perusteilla

Julkaistu 19.5.2020
fitech-logo
Verkostoyliopiston kurssit sopivat hyvin myös yrityksille, jotka haluavat uudistaa henkilöstön osaamista.

FITech-verkostoyliopisto julkaisee maksuttoman verkkokurssikokonaisuuden, joka avaa jokapäiväisten ohjelmistojen ja sovellusten toimintaperiaatteita sekä merkitystä yhteiskunnan toiminnan kannalta. FITech101: DigiData -kokonaisuuden tarjoaa Aalto-yliopisto, ja sen ensimmäiset kolme kurssia käynnistyvät toukokuussa. FITechin tavoitteena on saada kursseille vuoden loppuun mennessä 20 000 osallistujaa. Kurssien pilottitoteutuksiin haetaan nyt osallistujia.

”Kurssit tarjoavat kattavan läpileikkauksen lähes alalla kuin alalla tarvittavista digitiedoista, ja niiden pohjalta voi jatkaa myös syventävien opintojen pariin”, kertoo kurssien suunnittelusta vastannut Arto Hellas Aalto-yliopistosta.

FITech101: DigiData on kokonaisuus, josta jokainen voi valita itselleen sopivia kursseja. Kokonaisuus täydentyy vielä useilla kursseilla vuoden loppuun mennessä. Kahden opintopisteen laajuisen kurssin suorittamiseen kuluu arviolta 54 tuntia.Opintopisteiden lisäksi osallistuja saa halutessaan myös Linkedin-suoritusmerkin uusista, päivitetyistä taidoistaan.

Kurssit toteutetaan MOOC (Massive Open Online Course) -verkkokursseina, joita voi opiskella missä tahansa, kellonaikaan katsomatta. Kurssit sopivat oman osaamisen kehittämiseen ja tarjoavat esimerkiksi lukiolaisille mahdollisuuden kurkistaa yliopisto-opintoihin. Myös yrityksissä voidaan hyödyntää kursseja henkilöstön osaamisen uudistamisessa.

FITechin opintotarjonnasta löytyy kaikkiaan yli 100 kurssia maksuttomia jatko-opintoja erilaisiin tietotekniikan osaamistarpeisiin.

”Yliopiston verkkokursseja tarjoamalla työnantaja voi olla varma opetuksen laadusta”, sanoo FITechICT -projektin akateeminen johtaja ja Aalto-yliopiston tietotekniikan professori Petri Vuorimaa.

FITech 101: Digi & Data -pilottikurssit käynnistyvät seuraavasti:

• 25.5.2020 Johdatus ohjelmointiin
  • 1.6.2020 Data ja tieto
  • 8.6.2020 Internet ja selainohjelmointi

Pilottikurssit voi aloittaa 15.7.2020 saakka ja ne sulkeutuvat 31.7.2020. Moduulit ovat vapaasti suoritettavissa 17.8. alkaen.

Lisätietoja ja haku:

FITech-verkostoyliopisto tarjoaa valikoituja opintoja kaikista tekniikan alan yliopistoista Suomessa. Päivitä erityisesti digiosaamistasi maksuttomasti. Kurssit ovat kaikille avoimia ja niitä voivat suorittaa kaikki lukiolaisista työikäisiin FITech-verkostoyliopiston perustajajäseniä ovat yliopistojen lisäksi Teknologiateollisuus ry ja Tekniikan Akateemiset TEK ry.