Filosofian ilta Metsossa: Liisa Häikiö ja vastuu ilmastonmuutoksesta

Pääkirjasto Metso
11.2.2020 6.30–6.30
PääsymaksuMaksuton tapahtuma
Sääennustekartta Ranskasta kesäkuulta 2019.
Musta lumeton talvi pakottaa pohtimaan ilmaston muuttumista. Paljon on puhetta yksilövalinnoista: jättääkö lentomatka väliin tai ottaako vegaanihaaste vastaan? Mutta myös yksittäisten ihmisten turha syyllistämien puhututtaa, kun koko yhteiskunta ja maailmanlaajuiset järjestelmät olisi pantava remonttiin. Kevään Filosofian illoissa mietitään, kenen tai minkä vastuulla muutos on, ketkä voivat oikeasti vaikuttaa ja mitä keinoja esimerkiksi kaupungeilla on ilmastokatastrofiin varautumiseksi.

Kevään ensimmäisessä Filosofian illassa 12. 2. Tampereen yliopiston sosiaalipolitiikan professori Liisa Häikiö puhuu aiheesta "Ilmastonmuutoksemme":

"Mitä ilmastonmuutos merkitsee ihmisten arjessa ja politiikassa. Mikä muuttuu kun ilmasto muuttuu? Millaisia mahdollisuuksia yksilöillä ja yhteiskunnilla on vaikuttaa ja sopeutua tähän muutokseen? Pohdin myös ilmastonmuutokseen liittyvää eriarvoisuutta."

Tilaisuuteen on vapaa pääsy, ja yleisö saa osallistua keskusteluun. Illan juontaa Tampereen yliopiston yhteiskuntatieteiden tiedekunnan Alusta-verkkojulkaisun toimittaja ja Hyvän sään aikana-toimituksen jäsen Tiina Heikkilä.

Toinen Filosofian ilta on keskustelumuotoinen. Keskiviikkona 11.3. Tampereen kaupungin energia- ja ilmastoasiantuntija Elina Seppänen ja FT Lauri Lahikainen puhuvat aiheesta "Kaupunki ja kaupunkilaiset ilmastovastuun kantajina".

Lisätietoja: https://filosofianillat.fi

Filosofian iltoja järjestävät niin&näin, Tampereen kaupunginkirjasto ja Tampereen seudun työväenopisto.