FICAM tähtää Suomen ja EU:n vihreän kemian asiantuntijakeskukseksi

Julkaistu 24.2.2021
viitekuvassa kuoppalevy
Eläinkokeille vaihtoehtoisia menetelmiä kehittävä FICAM-keskus uudistaa strategiaansa. Keskus haluaa laajentaa sekä kotimaista että kansainvälistä yhteistyötä. FICAM tähtää myös Suomen ja EU:n vihreän kemian asiantuntijakeskukseksi; tavoite on linjassa Suomen strategisen kiertotalouden edistämisohjelman kanssa.

Keskuksen johtajana aloitti vuoden alussa bioinformatiikan professori Dario Greco. Lääketieteen ja terveysteknologian tiedekuntaan kuuluvaa FICAMia sen perustamisesta vuodesta 2008 johtanut professori Tuula Heinonen on siirtynyt eläkkeelle.

Greco tuo uusien vaihtoehtomenetelmien kehittämiseen oman data- ja tekoälyvetoisen kemikaalien turvallisuusarvioinnin asiantuntemuksensa.

Samalla FICAMin toimintaa laajennetaan kohti IATA-menetelmien (integrated approaches to testing and assessment) seuraavan sukupolven kehittämistä. Se tarkoittaa kemikaalien riskien testausta, arviointia ja karakterisointia erilaisia testaus- ja mallinnustapoja yhdistelemällä.

Grecon tavoitteena on ottaa käyttöön uusia kokeellisia ja laskennallisia menetelmiä, joiden avulla voidaan täsmällisemmin ja tehokkaammin validoida toksikologian ja farmakologian vaihtoehtoisia menetelmiä.
FICAM haluaa myös lisätä yhteistyötä Lääketieteen ja terveysteknologian tiedekunnan eri tutkimusryhmien kanssa.

Haluamme tehostaa yhteistyötä Tampereen yliopistossa, kansallisesti ja kansainvälisesti. Samalla haluamme lisätä avoimuutta, tiedon jakamista ja GLP:n eli Good Laboratory Practisen hyödyntämistä ja kasvattaa kansainvälisesti tunnustettua asemaa, Greco kertoo.

GrecoLab