Eurooppalainen rokotustutkimusverkosto sai Stars of Europe -palkinnon

Julkaistu 20.12.2019
ihmisiä esiintymislavalla palkintojen jakotilaisuudessa
Stars of Europe -palkinnot jaettiin Pariisissa.
Eurooppalainen rokotustutkimusverkosto I-Move+ eli Integrated Monitoring of Vaccines in Europe on saanut ranskalaisen Stars of Europe -palkinnon. I-Move+on kehittänyt perusterveydenhuollon, sairaaloiden ja laboratorioiden yhteistyöverkostoja, jotka soveltavat päteviä ja standardisoituja menetelmiä käytössä olevien ja uusien rokotusten tehokkuuden ja rokotusohjelmien vaikuttavuuden arviointiin ilman kaupallisia intressejä.

Tampereen yliopistosta ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta verkostossa on mukana epidemiologian professori Pekka Nuorti. Hän on muun muassa johtanut 15 maata käsittävän aikuisten pneumokokkitaudin ja -rokotusten tutkimuskokonaisuutta ja kuuluu I-Move+ -projektin ohjausryhmään.

Tutkimuskonsortiossa on 26 jäsentä 15:stä EU:n tai Euroopan talousalueen maasta. Mukana on kansanterveyslaitoksia, pieniä ja keskisuuria yrityksiä sekä yliopistoja. Projekti on saanut rahoitusta EU:n komission Horisontti 2020 -ohjelmasta.

-  Yksi laajan, kansainvälisen yhteistyöverkoston vahvuuksista on, että se on tuottanut ainutlaatuista, koko Euroopan käsittävää tutkimustietoa muun muassa influenssa- ja pneumokokkirokotusohjelmien vaikuttavuudesta. Monet tärkeät tutkimuskysymykset vaativat niin suuren aineiston, että yksittäisillä mailla ei ole tähän mahdollisutta. I-Move+ verkoston tuottama tieto on auttanut maita arvioimaan ja kehittämään rokotusohjelmiaan sekä laatimaan näyttöön perustuvia rokotussuosituksia, kertoo Nuorti.

Ranskan korkeakoulu- ja tiedeministeriö jakaa Stars of Europe -palkinnot vuosittain 12 eurooppalaiselle tutkimusprojektille tunnustuksena eurooppalaisuuteen sitoutumisesta ja yhteistyöstä. Palkitsemisperusteina ovat muun muassa projektien tieteellinen laatu, kansainvälisyys ja yhteiskunnallinen vaikuttavuus.

I-Move+ -verkostoa koordinoi ranskalainen Epiconcept

Lisätietoja: