Euroopan neuvoston puheenjohtajakauden päätapahtuma Tampereen yliopistolla

Julkaistu 21.1.2019
Suomen laki
Suomi on parhaillaan Euroopan neuvoston puheenjohtajamaa. Yksi kauden päätapahtumista, How can we protect the rule of law in Europe -konferenssi, järjestetään Tampereella 4.-5.2.2019 Tampereen yliopistossa.

How can we protect the rule of law in Europe -konferenssi,
Tampereen yliopiston päärakennus, auditorio A1, Kalevantie 4
tiistaina 5.2. kello 8.30-17.30

Ensimmäisen päivän osallistujina on nuoria, jotka visioivat Euroopan tulevaisuutta ja muodostavat suosituksia, jotka koskevat muun muassa vihapuheen ja rasismin vastustamista, oikeusvaltion ylläpitämistä ja nuorten osallistumisen esteiden poistamista.
Nuorten suositukset ja visiot luovutetaan Suomen valtion edustajalle tiistaina 5.2. pidettävän korkean tason oikeusvaltio-konferenssin yhteydessä.

Oikeusvaltio-konferenssissa on useita huippupuhujia niin kotimaasta kuin ulkomailtakin.

- Oikeusvaltio-teema on kiinnostanut laajasti ja tilaisuuteen tulee osallistumaan useista maista virkamiehiä, tutkijoita ja laajasti suomalaisia virkahenkilöitä, tutkijatohtori Heta Heiskanen Tampereen yliopistosta kertoo.

Tuomaripaneeliin osallistuvat muun muassa korkeimman hallinto-oikeuden presidentti Kari Kuusiniemi ja korkeimman oikeuden tuomari Päivi Hirvelä sekä Latvian perustuslakituomioistuimen presidentti Ineta Ziemele.

- Tuomarien rooli oikeusvaltioperiaatteen turvaamisessa on keskeinen. Järjestämme konferenssin yhteydessä myös tuomareille mahdollisuuden keskinäiseen vuoropuheluun, Heiskanen kertoo.

Medialle konferenssi tarjoaa harvinaisen tilaisuuden päästä kuuntelemaan, mitä tuomarit ja oikeusvaltiokysymysten huippuasiantuntijat ajattelevat oikeusvaltioiden nykytilanteesta.

Konferenssin ohjelma: https://events.uta.fi/ruleoflaw2019/programme/

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt: