EU-parlamentin tasa-arvoa tutkiva Cherry Miller palkittiin kansainvälisesti

Julkaistu 11.4.2019
PhD Cherry Miller (photograph: François de Ribaucourt)
Tampereen yliopiston tutkijatohtori PhD Cherry Miller on palkittu työstään sukupuolen ja politiikan tutkijana.

Cherry Miller toimii tutkijana Euroopan tutkimusneuvoston (ERC) rahoittamassa hankkeessa, jossa selvitetään Euroopan parlamentin puolueryhmien käytäntöjä ja politiikkaa tasa-arvon näkökulmasta.

Emeritaprofessori Joni Lovenduskin nimeä kantava palkinto annetaan merkittävästä sukupuolen ja politiikan alan väitöstutkimuksesta. Palkinnon myöntää kansainvälinen politiikan tutkimuksen järjestö ECPR. Vuonna 2019 palkinnon saa ensimmäistä kertaa kaksi tutkijaa samanaikaisesti, kun sekä Miller että Orly Siow palkitaan väitöksistään.

Akateemiset opintonsa Birminghamin ja Leedsin yliopistossa suorittanut Miller väitteli tohtoriksi Birminghamissa. Palkittu väitöskirja yhdistää politiikan tutkimuksen menetelmiä ja etnografiaa ja tarkastelee, kuinka sukupuolittuneita käytäntöjä tuotetaan Britannian parlamentin alahuoneessa. Palkintolautakunta pitää Millerin työtä tutkimusalan merkittävänä kontribuutiona, joka kehittää tutkimuksen teoriapohjaa ja menetelmiä. Tutkimus tuottaa havainnoin ja haastattelujen avulla uutta empiiristä tietoa britti-parlamentin arjesta.

Syksyllä 2018 Miller aloitti tutkijana EU-parlamentin käytäntöjä tarkastelevassa tutkimuksessa yhteiskuntatieteiden tiedekunnassa. Viisivuotisen rahoituksen ERC:ltä saanutta tutkimusryhmää johtaa professori Johanna Kantola. Miller soveltaa tutkimuksessa etnografiaa ja asiantuntemustaan parlamentaarisesta toiminnasta.

Palgrave Macmillan -kustantamo julkaisee Cherry Millerin väitöstutkimuksesta kirjan Gender and Politics -sarjassaan.

Palkintouutinen: European Consortium for Political Research

Gender, party politics and democracy in Europe: A study of European Parliament’s party groups -tutkimushanke

Kuva: François de Ribaucourt