EU Kids Online -tutkimuksen Suomen-tulosten julkistamistilaisuus

Keskuskirjasto Oodin Kino Regina - sali
23.5.2019 7.00–8.30
PääsymaksuMaksuton tapahtuma
Vihapuhe, hyvinvointi ja digikansalaisuus - lasten ja nuorten näkemykset verkon uhista ja mahdollisuuksista.

Miten lapset ja nuoret kokevat mahdollisuutensa vaikuttaa yhteiskuntaan verkon avulla? Mitä he ajattelevat vihapuheesta ja kiusaamisesta verkossa? Entä digilaitteiden käytön vaikutuksesta omaan hyvinvointiinsa?

Tule kuulemaan vastauksia näihin kysymyksiin sekä lisää siitä, miten lasten ja nuorten asenteet ovat muuttuneet kuuden viime vuoden aikana ja mitä eroa suomalaisten lasten ja nuorten näkemyksissä on verrattuna muuhun Eurooppaan ja maailmaan.

Tutkimustulokset ovat osa laajempaa Euroopassa tehtävää EU Kids Online -tutkimusta. Suomessa alkuvuodesta 2019 toteutettu mittava tutkimus tarjoaa vertailukelpoista dataa niin Euroopan maiden välille kuin globaalistikin. UNICEF kerää vastaavaa dataa muualta maailmasta ja toteuttaa EU-maiden rinnalla Global Kids Online -tutkimuskokonaisuutta.

Suomen tutkimuksen on toteuttanut Tampereen yliopisto, ja sen on rahoittanut Kansallinen audiovisuaalinen instituutti KAVI.

10.00 Tervetulosanat
Saara Salomaa, erityisasiantuntija, Kansallinen audiovisuaalinen instituutti KAVI
Sirkku Kotilainen, mediakasvatuksen professori, Tampereen yliopisto

10.05  Tulosten esittely
Sirkku Kotilainen, mediakasvatuksen professori, Tampereen yliopisto
Jussi Okkonen, yliopistotutkija Tampereen yliopisto

10.35  Peilaus globaaleihin tuloksiin
Irene Leino, yritysvastuun asiantuntija, Suomen UNICEF

Klo 10.45 Kolme tiivistä keskustelua (15 min / keskustelu)

1. Verkkoviha, kiusaaminen ja ääriaatteet
Jari Taponen, ylikomisario, Helsingin poliisi
Jani Toivola, hyvän mielen lähettiläs

2.  Terveys ja hyvinvointi
Riikka Ikonen, erikoistutkija, THL
Silja Kosola, nuorislääketieteen dosentti, Helsingin yliopisto

3.  Digikansalaisuus

Klo 11.30 Tilaisuus päättyy

Tilaisuuden juontaa Riikka Kämppi.

Lisätietoja 15.5. jälkeen:
Professori Sirkku Kotilainen, 040 190 9719, sirkku.kotilainen [at] tuni.fi