Etäyhteydellä - Suomen luonnosta uusia raaka-aineita lääkkeisiin ja kosmetiikkaan elävien bakteeribiosensorien avulla

Ajankohta29.4.2020 9.00–13.00
PääsymaksuMaksuton tapahtuma
Jenni Tienaho
Elävien bakteeribiosensorien käyttö mahdollistaa kasvi- ja sieniuutteiden nopean ja helpon bioaktiivisuustutkimuksen, selviää Jenni Tienahon 29.4.2020 tarkastettavasta väitöskirjasta. Uusiutuvia luonnonvaroja voidaan käyttää esimerkiksi lääkeaineiden tai kosmetiikan raaka-aineena.

Suomi on Euroopan metsäisin maa, sillä sen maapinta-alasta yli 70 % on metsää. Maamme moninainen metsäluonto tarjoaakin lukemattomia mahdollisuuksia uusien arvoyhdisteiden löytämiseen ja tunnistamiseen. Luonnonvarakeskuksen ja Tampereen yliopiston yhteistyötutkimuksessa tutkittiin biotekniikan keinoin Suomen metsäluonnonvarojen biologisia aktiivisuuksia ja niiden sisältämiä aineenvaihduntatuotteita.

Koneen säätiön rahoittamassa apurahatutkimuksessa diplomi-insinööri Jenni Tienaho käytti eläviä bakteeribiosensorisoluja määrittämään kasvi- ja sieniuutteiden biologisia aktiivisuuksia, kuten antioksidatiivisuutta ja antibakteerisuutta. Työssä tunnistettiin myös endofyyttisieniuutteiden aineenvaihduntatuotteita nestekromatografia-massaspektrometriaa käyttäen.

­– Endofyytit ovat bakteereja tai sieniä, jotka elävät kasvien sisällä vahingoittamatta isäntäänsä. Endofyyteillä on todettu erilaisia isäntäkasvia hyödyttäviä ominaisuuksia ja niistä on eristetty usein myös aivan uusia bioaktiivisia yhdisteitä, Jenni Tienaho kertoo.

Tienaho kehitti luonnonaineuutteiden tutkimukseen kaksi uutta biosensorimenetelmää. Toinen menetelmä mahdollistaa uutteiden ultraviolettisäteilyltä suojaavan vaikutuksen tutkimisen, toista voidaan puolestaan käyttää antioksidatiivisten ominaisuuksien löytämiseen.

– Antioksidatiivisia yhdisteitä kaivataan esimerkiksi kosmetiikassa, sillä ne estävät ikääntymistä aiheuttavien vapaiden happiradikaalien toimintaa, Tienaho selventää.

Tampereella jo 15 vuotta asunut Tienaho on kotoisin Keski-Suomesta Multialta. Diplomi-insinööriksi hän valmistui Tampereen teknillisestä yliopistosta vuonna 2015. Väitöskirjatutkimus alkoi projektityöskentelyn aikana, ja se saatettiin loppuun Koneen Säätiön apurahalla. Tällä hetkellä Tienaho toimii vierailevana asiantuntijana Luonnonvarakeskuksen Bioraaka-aineiden rakenne ja ominaisuudet -ryhmässä.

Diplomi-insinööri Jenni Tienahon biotekniikan alaan kuuluva väitöskirja Utilizing Nordic Forest Plant and Fungi Extracts – Bioactivity Assessment with Bacterial Whole-Cell Biosensors tarkastetaan julkisesti Tampereen yliopiston tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunnassa keskiviikkona 29.4.2020 kello 12.00 alkaen. Vastaväittäjänä toimii dosentti Anna Maria Pirttilä Oulun yliopistosta ja kustoksena toimii assistant professor (tenure track) Ville Santala Tampereen yliopistosta.

Tampereen yliopiston väitöstilaisuuksia ei koronavirustilanteen vuoksi järjestetä yleisötilaisuuksina, mutta väitöstä on mahdollista seurata etäyhteyden kautta. Tampereen yliopiston väitöstilaisuuksia ei koronavirustilanteen vuoksi järjestetä yleisötilaisuuksina. Yleisön on mahdollista seurata väitöstä etäyhteyden kautta.

Väitöskirjaan voi tutustua osoitteessa http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1535-1. Tiedekunnan opintohallinto toimittaa pyydettäessä pdf-version koko väitöskirjasta. Lähetä viesti osoitteeseen: ens.doc.tau [at] tuni.fi (ens[dot]doc[dot]tau[at]tuni[dot]fi).

Kuvaaja: Maija-Liisa Peura