Etäyhteydellä - Autonomisen ammattiyhdistysliikkeen aktivismi herkistää kansalaisuutta Algeriassa

Paikkakunta Tampere
17.4.2020 9.00–13.00
PääsymaksuMaksuton tapahtuma
Karim Maïche. Kuva Hannu Jukola
Millaisia kansalaisoikeuksia Algerian autonomisten ammattiyhdistysliikkeiden toiminta synnyttää? Kuinka maan hallinto vastaa liikkeiden haasteeseen? Väkivallattomaan kansalaistoimintaan keskittyvä teoria auttaa ymmärtämään, miksi kansannousut ovat yleistyneet ympäri maailmaa.

Algeriassa toimii kymmeniä autonomisia ammattiyhdistyksiä. Niiden monitahoinen poliittinen ryhmä muodostaa merkittävän osan maan hajanaista oppositioliikettä. Autonomiset ammattiyhdistykset ovat sosiaalisia joukkoliikkeitä, joiden tarkoituksena on puolustaa työläisten oikeuksia, ihmisoikeusjärjestöjä, kansalaisyhteiskunnan yhdistyksiä sekä poliittisia puolueita järjestöverkostojen avulla.

Yhteiskuntatieteiden maisteri Karim Maïchen väitöstutkimuksessa kartoitetaan ja analysoidaan Algerian ammattiyhdistysliikkeen kehittymistä ja muotoutumista 30 vuoden aikana. Tutkimus keskittyy näkyvimpiin hallituksen vastaisiin autonomisiin liikkeisiin, jotka perustettiin yksi toisensa jälkeen vuoden 1989 perustuslaillisen uudistuksen myötä. Samalla ammattiyhdistysliikkeen yhteiskunnallisen muutoksen vaikutusta problematisoidaan normatiivisen demokratian diskurssianalyysin kautta.

- Väitöstutkimuksessa tarkastelen autonomisten ammattiyhdistysliikkeiden vaikutusta yhteiskunnalliseen muutokseen ja sitä, kuinka maan viranomaiset hallinnoivat rauhanomaista sosiaalista protestia. Lisäksi keskityn siihen, kuinka autonomisten ammattiyhdistysliikkeiden aktivistien vaatimista kansalaisoikeuksista keskustellaan väkivallattomana kansalaisuustoimintana, Maïche kertoo.

Työn empiirinen materiaali koostuu etnografisesta kenttätyöstä, osallistuvasta havainnoinnista ja media-analyysistä.

- Analysoin haastatteluja ja tutkimusmateriaalia diskurssianalyysilla ja keskityn etenkin vastakkaisten diskurssien rakentumiseen ”solmukohdissa”, jossa muodostuvat niin identiteetit kuin hegemoniset diskurssit. Samalla myös katvealueille jääneet diskurssit ja hajaantuneet toimijuudet ilmentävät ymmärrystä sekä representaatioita maailmasta.

Tutkimuksessa lähestytään osittaisen tiedon filosofian avulla sosiaalisia ilmiöitä kuten ammattiyhdistystoimintaa ja poliittista aktivismia. Samalla kun ammattiyhdistysliikkeitä tarkastellaan sosiaalisina toimijoina yhteiskunnallisella tasolla, tutkimus lähestyy yksittäisiä aktivisteja kansalaisuustoiminnan teoreettisesta viitekehyksestä.

- Näin on mahdollista ymmärtää kansalaisoikeuksien muotoutuminen tekemisen kautta sen sijaan, että kansalaisoikeudet hahmotetaan institutionaalisena statuksena, Maïche painottaa.

Etenkin työhön, työoloihin ja -sopimuksiin liittyvät sosiaaliset epäkohdat osallistavat eritaustaisia aktivisteja poliittiseen toimintaan ympäri maata rikkoen stereotypioita, joita liitetään uskontoon, poliittiseen ideologiaan ja sukupuoleen muslimienemmistöisissä maissa.

- Työn tarkoitus on auttaa ymmärtämään kansanliikkeiden mobilisaatiota ja niiden roolia kansannousuissa, jotka ovat viime vuosina yleistyneet ympäri maailman.

Yhteiskuntatieteiden maisteri Karim Maïchen rauhantutkimuksen alaan kuuluva väitöskirja Autonomous Trade Unions in Algeria: An Expression of Nonviolent Acts of Citizenship tarkastetaan julkisesti Tampereen yliopiston yhteiskuntatieteiden tiedekunnassa perjantaina 17.4.2020 kello 12 alkaen. Tampereen yliopiston väitöstilaisuuksia ei koronavirustilanteen vuoksi järjestetä yleisötilaisuuksina, mutta yleisön on mahdollista seurata väitöstä etäyhteyden kautta. (Jos Teams-yhteydessä ilmenee vakavia teknisiä ongelmia, väitöstilaisuus siirretään Zoomiin, Meeting ID: 647 9846 7881)

Vastaväittäjänä toimii professori Rachid Tlemçani Alger 3 -yliopistosta Algeriasta. Kustoksena toimii professori, emeritus Tuomo Melasuo Tampereen rauhan- ja konfliktintutkimuskeskus TAPRI:sta.

Väitöskirjaan voi tutustua osoitteessa  http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1525-2

Kuva: Hannu Jukola