Ensimmäiset kunniatohtorit saavat tohtorinhattuihinsa uuden Tampereen yliopiston oman embleemin

Julkaistu 8.8.2022
Kuva embleemin tekijänkappaleen luovutuksesta
Heraldikko Harri Rantaselle luovutettiin tekijäkappale yliopiston uudesta embleemistä 1. elokuuta. Kuvassa vasemmalta 2022 promootion juhlamenojen ohjaaja, professori Arto Haveri, provosti Jarmo Takala, heraldikko Harri Rantanen ja promootiotoimikunnan puheenjohtaja, professori Minna Kellomäki.
Monitieteisen Tampereen yliopiston ensimmäisessä tohtoripromootiossa elokuussa 2022 otetaan käyttöön uuden yliopiston oma embleemi eli lyyra. Aiempien yliopistojen perinteitä yhdistävän embleemin on suunnitellut heraldikko Harri Rantanen.

Tohtorinhatuissa käytettävään embleemiin liittyvät perinteet vaihtelevat Suomessa yliopistoittain. Osassa yliopistoja on omat yliopistokohtaiset embleeminsä ja osassa käytetään tohtorintutkinnon alan mukaisia embleemejä.

Monitieteinen Tampereen yliopisto syntyi vuoden 2019 alussa Tampereen teknillisen yliopiston ja aiemman Tampereen yliopiston yhdistymisen myötä. Elokuun promootiossa vihitään uudesta Tampereen yliopistosta valmistuneita tohtoreita sekä aiemmista yliopistoista valmistuneita tohtoreita, joita ei ole aiemmin promovoitu.

Ensimmäisessä promootiossa vihittävien tohtorien embleemikäytännössä noudatetaan aiempien yliopistojen perinteitä. Aiemmasta Tampereen teknillisestä yliopistosta (TTY) valmistuneet tai siellä opintonsa aloittaneet tohtorit käyttävät TTY:n ratasembleemiä. Aiemmasta Tampereen yliopistosta valmistuneet tai siellä opintonsa aloittaneet käyttävät filosofian tohtorin soihtuembleemiä tai lääketieteen tai hoitotieteiden alakohtaisia embleemejä.

Uuden yliopiston ensimmäiset kunniatohtorit ovat monitieteisen yliopiston yhteisiä ja saavat tohtorinhattuunsa yliopiston oman embleemin. Embleemin on suunnitellut tamperelainen heraldikko Harri Rantanen.

Embleemissä yhdistyvät aiempien yliopistojen eniten käytettyjen embleemien kuva-aiheet: lehväseppele, soihtu ja ratas. Uusia elementtejä embleemissä ovat kuohuva virta ja sen ylittävä silta. Silta symboloi yliopistojen ja tieteenalojen yhdistymistä ja sillan alla kuohuva vesi tiedon virtaa. Virtaava vesi ja sen ylittävät sillat ovat myös Tammerkosken partaalle perustetun Tampereen kaupungin perinteisiä symboleja.

Kuva embleemistä hattuun kiinnitettynä