Emeritusprofessori Markku Mäki sai lääketieteen palkinnon

Julkaistu 9.1.2019
Markku Mäki
Tampereen yliopiston lastentautiopin emeritusprofessori Markku Mäki on saanut Pohjolan ja Suomi-yhtiön lääketieteen palkinnon ansioistaan keliakiaan liittyvästä pioneeritutkimuksesta.

Mäen johtamat tutkimusryhmät ovat tehneet ainutlaatuisia havaintoja keliakian vasta-aineista ja niiden hyödyntämisestä taudin diagnosoinnissa. Nämä tutkimustulokset ovat auttaneet uudistamaan keliakian Käypä hoito -suosituksia siten, että taudin toteaminen ei enää edellytä ohutsuolen koepalaa, jos verinäytteiden vasta-ainepitoisuudet ovat riittävän korkeat.

Markku Mäki väitteli Tampereen yliopistossa lastentautiopin tohtoriksi vuonna 1982 aiheenaan lasten ripulitaudit. Hän perusti sen jälkeen Tampereelle poikkitieteellisen tutkimusryhmän tutkimaan ravinnon gluteiinin aiheuttaman taudin, keliakian, moni-ilmeisyyttä, diagnostiikkaa, perimää ja taudinaiheuttajamekanismeja. Tutkimus keskittyi ensin lapsiin, mutta laajennuttuaan myös aikuisia koskevaksi se tuotti vasta-aineista niin kattavaa tietoa, että se tarjosi mahdollisuuden uusiin seulontakokeisiin avoterveydenhuollossa. Tämän seurauksena diagnoosien määrä moninkertaistui.

– Diagnostiikan kehittymisestä hyötyy eniten keliaakikko. Tauti voidaan todeta varhain. Hoitona on edelleen tarkka, elinikäinen gluteiiniton dieetti. Lääkettä ei vielä ole saatavilla, mutta olen yhä aktiivisesti mukana kehittämässä lääketutkimuksia varten validoituja mittareita sekä useamman lääkeyhtiön tieteellisenä neuvonantajana, Mäki kertoo.

Mäki pitää keliakialääkettä yhä mahdollisena ja tavoiteltavana asiana.

–  Olisihan se huimaa, jos joku päivä meillä olisi lääke, jonka ansiosta suomalainen keliaakikko voisi halutessaan syödä ruisleipää.

Markku Mäen tutkimusten pohjalta on kehitetty keliakian pikatesti, jonka voi ostaa apteekista. Testi perustuu sormenpäästä otettavaan verinäytteeseen, joka kertoo, onko henkilöllä vasta-aineita ja onko hänellä mahdollisesti keliakia.

Mäen johtama tutkimusryhmä on ollut standardoimassa eurooppalaisen terveydenhuollon käyttämiä keliakian seulontakokeita. Lisäksi Mäki oli vuosia aktiivisesti mukana potilasliiton toiminnassa.