Elina Kontu autismikirjon ja kehitysvammapsykologian professoriksi Seinäjoelle

Julkaistu 27.11.2019
Elina Kontu
Dosentti, filosofian tohtori, kasvatustieteen lisensiaatti Elina Kontu on valittu Tampereen yliopiston autismikirjon ja kehitysvammapsykologian professoriksi Seinäjoelle. Professuuri on viisivuotinen.

Kontu työskentelee parhaillaan Helsingin yliopiston kasvatustieteellisen tiedekunnan koulutusohjelman johtajana ja erityispedagogiikan yliopistonlehtorina.

Seinäjoen professuurin tutkimuskohteena ovat erityisesti kehitysvammaisuuteen liittyvät ilmiöt sekä autismikirjo ja neuropsykiatriset teemat.

Tavoitteena on kehittää vaikuttavia ja kustannustehokkaita kuntoutus- ja palvelumalleja asiakasryhmälle, joka tarvitsee vaativaa kuntoutusta ja erityisosaamista.

- Tehtävä on äärimmäisen mielenkiintoinen, koska siihen liittyy autismikirjon ja kehitysvammaisuuden tutkimusta ja tiivis yhteistyö Eskoon sosiaalipalvelujen kuntayhtymän tuki- ja osaamiskeskuksen kanssa, Kontu toteaa.

- Olen kiinnostunut tukea tarvitsevien ihmisten hyvinvoinnista ja haluan sitä olla kaikin mahdollisin tavoin edistämässä. Autismikirjo ja kehitysvammaisuus eivät saa olla heikentämässä kenenkään elämänlaatua.

Kontu on tutkinut autismikirjossa ilmeneviä vuorovaikutus- ja ajattelutaitoja sekä kehitysvammaisuuteen liittyviä oppimisen ja mielenterveyden teemoja. Hänen väitöskirjansa (2004) otsikkona oli Mielen ja musiikin ikkunat autismiin - mielen teoria ja kommunikaatiosuhde.

Kontu on toiminut varhaiskasvatuksen ja erityisopetuksen tehtävissä sekä musiikki- ja psykoterapeuttina Eurajoella, Raumalla ja Helsingissä. Hänellä on musiikki- ja psykoterapeutin sekä myös lastentarhanopettajan ja erityisluokanopettajan kelpoisuudet.

Kontu aloittaa tehtävässään Seinäjoella ensi vuoden alussa.

Professuuri sijoittuu Tampereen yliopiston yhteiskuntatieteiden tiedekuntaan, mutta kuuluu Epanet-korkeakouluverkostoon ja on osa Seinäjoen yliopistokeskuksen toimintaa.

Viisivuotisen professuurin rahoittavat Eskoon sosiaalipalvelujen kuntayhtymä ja Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri.

TAMPEREEN YLIOPISTON TIEDOTE 27.11.2019